Hopp til innholdet

Permanenten

Åpningstider

Onsdag-fredag: 11.00-18.00 Lørdag og søndag: 11.00-16.00 Verkstedet i 1. etasje er åpent lørdag og søndag 11:00-15:00.

Hva vises her?

I Permanenten vises skiftende utstillinger over tre etasjer, med både samtidskunst og utstillinger med verk fra vår egen samling.

Familieverkstedet i første etasje er åpent hver helg.

Kanskje kjenner du Permanenten fra 1896 under navnet Vestlandske Kunstindustrimuseum? Dette har vært bygningen som huser samlingen av kunsthåndverk og design, norsk sølv, og samlingen av kinesisk kunst.

I første etasje ligger familieverkstedet og resepsjonen. I øverste etasje finner du Festsalen som brukes til en rekke arrangementer, i tillegg til bibliotek og møterom.

Permanenten er under ombygging og viser et begrenset antall utstillinger. Store deler av samlingen som har vært vist her tidligere er ikke tilgjengelig akkurat nå.

Vil du besøke Permanenten?

Åpningstider og informasjon

Den rike arven vår

I 1889 fikk museet grunnstammen i samlingen sin, med C. Sundts historiske praktsamling som han overdro til kunstindustrimuseet. Samtidskeramikk har også vært viktig for museet siden starten.

Fra 1960-tallet og framover fulgte museet en markert moderne linje i innkjøpene. Blant tilskuddene kan vi nevne tekstilkunst fra store navn som Frida Hansen, Hannah Ryggen og Synnøve Aurdal, og smykkekunst fra Tone Vigeland.

I samlingen finnes noe av det ypperste av bergensk gullsmedkunst gjennom 500 år. Siden 1500-tallet har Bergen vært et viktig senter for produksjon av kunst- og bruksgjenstander i gull og sølv. Christen Sveaas’ store gave av bergenssølv, nå Stiftelsen Bergenssølvet, er også på deposita hos Kode fra Universitetsmuseet i Bergen.

Singersamlingen har også vært vist i Permanenten tidligere.

Brudekrone i delvis forgylt sølv av Jacob Christian Ravn, 1854. Foto: Dag Fosse / Kode

Om Kinasamlingen

Kode har Norges største samling av kinesisk kunst og kunsthåndverk. Samlingen teller vel 4000 gjenstander og strekker seg i tidsrom fra yngre steinalder til begynnelsen av 1900-tallet.

Samlingen består av malerier, herunder albumblad, bøker og malerier til vifter og solskjermer, og skulpturer i hvit marmor, sandstein og kalkstein, bronse og leire. Her er også gjenstander av metall, porselen, jade, lakkarbeider og tekstil.

Blant høydepunktene i samlingen er gjenstander fra Den forbudte by og buddhistiske marmorskulpturer og marmorsokler fra Yuanmingyuan, det keiserlige sommerpalass utenfor Beijing.

Les mer om Kinasamlingen

Porselensskål med dragemotiv, datert 1887. Foto: Dag Fosse / Kode

Om bygningen

Permanenten ble tegnet av arkitekt Henry Bertram Bucher fra Oslo, som en monumental bygning i italiensk nyrenessanse. Han var kun 27 år gammel, og ganske nyutdannet da han fikk oppdraget, etter først å ha vunnet arkitektkonkurransen.

Stil og materiale var tidstypisk for denne typen representative bygg perioden omkring 1890. Kommunens mann la i tillegg vekt på at materialene skulle være «ekte», med hugget stein framfor sement og puss.

Den store fasadeskulpturen over inngangen viser J.C. Dahl og ble utformet av billedhugger Ambrosia Tønnesen.

Foto: Dag Fosse / Kode

En person beveger seg oppover trappehallen i Permanenten. Hen er kledd i en lang kappe av lette tekstiler.

Foto: Dag Fosse / Kode

Et utstillingsrom i Permanenten, med vegger i gult, rosa og blått, og malerier på veggene.

Foto: Dag Fosse / Kode