Hopp til innholdet

Harriet Backer. Hvert atom er farge

Siste stopp på utstillingsturneen

Maleri av Harriet Backer hvor en kvinne sitter ved et bord, i lampelys

Harriet Backer: Ved lampelys / By the lamp light (1890). Kode Bergen Art Museum.

Når

Hvor Permanenten

Inngang 175 kr

Åpner på Kode i februar 2025:

Bli kjent med Harriet Backers kunstnerskap gjennom et stort utvalg av maleriene hennes. Utstillingen presenterer Backers liv, kunstneriske utvikling og posisjon i samfunnet gjennom en tid hvor kvinners rettigheter endret seg radikalt.

Harriet Backer (1845–1932) var en av Norges mest betydningsfulle kunstnere, og en pioner blant kvinnelige kunstnere i Europa. Først og fremst malte hun interiørmotiver der det naturlige lysets virkninger og sterke, klare farger spilte en vesentlig rolle.

Backers fargerike interiørscener, følsomme skildringer av det enkle, landlige livet, hennes portretter og stilleben skiller seg ut, ikke bare i Norge, men også i Europa, når det kommer til originalitet og kvalitet.

Tidlig i karrieren satset Backer på å bli portrettmaler. Selv om hun i dag er mest kjent for interiørmotiver, fortsatte hun med portrettene gjennom hele karrieren. I utstillingen får du se et utvalg av disse, blant annet det eneste selvportrettet hun malte.

Maleri av Harriet Backer, av en kvinne som sitter i en stol, i et rom skildret i blåtoner

Harriet Backer: Blått interiør / Blue Interior (1883. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Da Blått interiør ble vist for første gang, beskrev den norske kunsthistorikeren Andreas Aubert stilen hennes treffende som et maleri hvor «hvert atom er farve».

Private rom

Harriet Backer var spesielt opptatt av farger, lys og interiørene hun skulle male. Men også hvem hun skulle portrettere og hvor, var viktig for henne. Motivene og modellene i bildene var ofte fra hennes egen omgangskrets, men også fra helt andre miljøer.

Hun oppsøkte private hjem, små bondestuer og kalde kirkerom, og portretterte mennesker i deres vante, trygge og arbeidende omgivelser. En barnedåp, en vond avskjed, venner som spiller kort, en kvinne som syr fordi hun må, en annen som spiller piano for å underholde gjester.

Maleri av Harriet Backer, av en kvinne som sitter ved et bord, i lampelys

Harriet Backer: Ved lampelys / By the lamp light (1890). Kode Bergen Art Museum.

Noen av maleriene av Harriet Backer fra Kodes samling.

Maleri av harriet backer av et interiør i en stavkirke, skildret i røde og grønne toner

Harriet Backer: Interiør fra Uvdal stavkirke / Interior from Uvdal stave church (1909). Foto: Dag Fosse / Kode

maleri av harriet backer hvor vi ser en kvinne med ryggen til, foran et vindu

Harriet Backer: Fra mitt atelier (skisse, 1918) / From my studio (sketch, 1918). Foto: Dag Fosse / Kode

maleri av harriet backer av en kvinne som sitter med ryggen til mens hun syr

Harriet Backer: Kone som syr / Woman Sewing (1890). Foto: Dag Fosse / Kode

Forbilde for en ny generasjon

I 1880 debuterte Backer på Parisersalongen etter å ha forlatt München til fordel for Paris. Tilbake i Kristiania ti år senere etablerte hun en vellykket malerskole.

At kunstverdenen var dominert av menn da hun etablerte seg som kunstner, tok Backer som en utfordring. I kvinnesaken markerte hun seg mer med hva hun gjorde enn hva hun sa, og måten hun banet nye veier innen kunst og samfunnsutvikling ble verdsatt av mange.

I tillegg til en betydelig karriere, fikk Backer en sentral posisjon i norsk kunstliv og bidro utover det å forvalte sitt eget kunstnerskap. I 1886 ble hun den første norske kvinnen som var med i en utstillingsjury, og hun var den eneste kvinnen i sin generasjon som var medlem av Nasjonalgalleriets innkjøpskomite.

Ved sin malerskole, som Backer drev i mange år, var kunstnere som Astri Welhaven, Charlotte Wankel, Harald Sohlberg og Nikolai Astrup blant elevene.

Et eldre foto av en gruppe kvinner som går i sammen klasse på malerskolen til Harriet Backer. De poserer i kjoler sammen med kunst og malepaletter.

Harriet Backer med noen av elevene sine / Harriet Backer with a group of her students. Ca. 1905. Nasjonalmuseet / ukjent fotograf.

Om utstillingen

Utstillingsturneen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Kode og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Bergesenstiftelsen, H. Westfal-Larsen og hustru Anna Westfal-Larsens Almennyttige Fond, Yvonne og Bjarne Rieber, og Ragnhild Willumsen Grieg og Per Grieg Jr.

Utstillingen ble vist på Nasjonalmuseet høsten 2023, før Nationalmuseum i Stockholm og Musée d'Orsay i Paris. Utstillingens siste stopp er Kode, våren 2025. 

Se også

Utstillingen skal vises i Permanenten.