Hopp til innholdet

Harriet Backer. Hvert atom er farge

Siste stopp på den store utstillingsturneen!

Maleri av Harriet Backer hvor en kvinne sitter ved et bord, i lampelys

Harriet Backer: Ved lampelys / By the lamp light (1890). Kode Bergen Art Museum.

Når

Hvor Permanenten

Inngang 175 kr

«Harriet Backer. Hvert atom er farge» åpner 21. februar kl. 16 i Permanenten. Utstillingen er del av den største satsningen på Backers kunstnerskap noensinne og samler over 80 malerier av den norske mesteren.

I Bergen inkluderes nye verk som har kommet til underveis og musikkens betydning for kunstnerskapet løftes i en egen konsertserie.

Harriet Backer (1845–1932) var en av Norges mest betydningsfulle kunstnere, og en pioner blant kvinnelige kunstnere i Europa. Først og fremst malte hun interiørmotiver der det naturlige lysets virkninger og sterke, klare farger spilte en vesentlig rolle.

Hvert atom er farge presenterer Backers liv, kunstneriske utvikling og posisjon i samfunnet gjennom en tid hvor kvinners rettigheter endret seg radikalt. Utstillingen er den mest omfattende presentasjonen av Backer på nesten 30 år, og har gjennom en turné initiert av Kode og Nasjonalmuseet i Oslo, vært presentert ved Musée d'Orsay i Paris (2024–25), Nationalmuseum i Stockholm (2024) og Nasjonalmuseet (2023) i løpet av de siste to årene.

I inkluderes flere nye verk. Blant dem Uvdal kirke og kirkegård, kjøpt av Kode i 2023, og to stilleben som ble funnet etter en bred etterlysning.

Gjennom ett fyldig musikkprogram i utstillingen løftes også søsteren, komponisten og pianisten Agathe Backer-Grøndahl (1847–1907) frem. Musikk var en viktig del av Backers kunstnerskap, og ofte del av hennes malerier gjennom motiv og fargebruk. Kode har det siste året vært involvert i å lansere Grøndahls musikk på det historiske forlaget Edition Peters.



Maleri av Harriet Backer, av en kvinne som sitter ved et bord, i lampelys

Harriet Backer: Ved lampelys / By the lamp light (1890). Kode Bergen Art Museum.

Maleri av en kvinne i lang kjole som spiller piano

Harriet Backer, Chez Moi, 1887. Foto: Nasjonalmuseet/Børre Høstland.

Maleri av harriet backer av et interiør i en stavkirke, skildret i røde og grønne toner

Harriet Backer: Interiør fra Uvdal stavkirke / Interior from Uvdal stave church (1909). Foto: Dag Fosse / Kode

Et maleri av en gruppe mennesker som tar avskjed med hverandre, de ser triste ut og en gråter.

Harriet Backer, «Avskjeden», 1878. Nasjonalmuseet. Foto: Børre Høstland.

Maleri av Harriet Backer, av en kvinne som sitter i en stol, i et rom skildret i blåtoner

Harriet Backer: Blått interiør / Blue Interior (1883. Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Et maleri fra inne i en kirke. En kvinne sitter på kirkebenkene og titter bak og ut kirkedøren, hvor et dåpsfølge er i ferd med å tre inn i rommet.

Harriet Backer, Barnedåp i Tanum Kirke, 1892. Nasjonalmuseet. foto: Børre Høstland.

Private rom

Backers fargerike interiørscener, følsomme skildringer av det enkle, landlige livet, hennes portretter og stilleben skiller seg ut, ikke bare i Norge, men også i Europa, når det kommer til originalitet og kvalitet.

Tidlig i karrieren satset Backer på å bli portrettmaler. Selv om hun i dag er mest kjent for interiørmotiver, fortsatte hun med portrettene gjennom hele karrieren. I utstillingen får du se et utvalg av disse, blant annet det eneste selvportrettet hun malte.

Harriet Backer var spesielt opptatt av farger, lys og interiørene hun skulle male. Hvem hun skulle male og hvor, var viktig for henne. Hun portretterte mennesker fra egen omgangskrets, men også i bondestuer og kalde kirkerom hvor samtidens dagligliv og ritualer utspilte seg.

maleri av interiør

Harriet Backer: Fra mitt atelier (skisse, 1918) / From my studio (sketch, 1918). Foto: Dag Fosse / Kode

Maleri fra interiøret i en bondestue

Harriet Backer, «Gamlestua på Kolbotn», 1896. Nasjonalmuseet. Foto: Børre Høstland.

Maleri av et bibliotekinteriør

Harriet Backer, «Thorvald Boecks bibliotek», 1902. Nasjonalmuseet. Foto: Børre Høstland.

Maleri av en stavkirke på en kirkegård

Harriet Backer, Uvdal kirke og kirkegård 1906. Kode. Foto: Dag Fosse.

Forbilde for en ny generasjon

I 1880 debuterte Backer på Parisersalongen etter å ha forlatt München til fordel for Paris. Tilbake i Kristiania ti år senere etablerte hun en vellykket malerskole.

At kunstverdenen var dominert av menn da hun etablerte seg som kunstner, tok Backer som en utfordring. I kvinnesaken markerte hun seg mer med hva hun gjorde enn hva hun sa, og måten hun banet nye veier innen kunst og samfunnsutvikling ble verdsatt av mange.

Som første kvinne ble Backer tildelt sentrale og viktige verv i norsk kunstliv. Hun drev også en egen malerskole i over 20 år, som var viktig for den kommende generasjonen kunstnere. Blant elevene var kunstnere som Astri Welhaven, Charlotte Wankel, Harald Sohlberg og Nikolai Astrup.

Aktiviteter og innhold: Harriet Backer

Om utstillingen

Utstillingen åpner fredag 21. februar kl. 16.00 i Permanenten, og innledes med en storslått fremførelse av Agathe Backer Grøndahls korverk i trappehallen ved Den norske Studentersangforening.

Åpningen på Kode ledsages av en Harriet Backer-festivalhelg med foredrag, konserter og verksted for både voksne og barn.

Utstillingsprosjektet og turneen er initiert av Nasjonalmuseet og Kode, og organisert i samarbeid med Nationalmuseum i Stockholm og Musée d'Orsay i Paris.

Takk til

Utstillingen er støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Bergesenstiftelsen, H. Westfal-Larsen og hustru Anna Westfal-Larsens Almennyttige Fond, Yvonne og Bjarne Rieber, og Ragnhild Willumsen Grieg og Per Grieg Jr.

Konsertserien er støttet av Grieg Foundation og H. Westfal-Larsen and hustru Anna Westfal-Larsens Almennyttige Fond.

Våre støttespillere

Logo bergesenstiftelsenLogo Grieg FoundationSparebankstiftelsen logo
.

Utstillingen skal vises i Permanenten.