Hopp til innholdet

Nordmandsdalen

Makt og kunst i 1700-tallets Danmark-Norge

Et eldre maleri fra tidlig 1700-tall som viser Fredensborg slott i Danmark.

Fredensborg slott, 1735. Foto: Frederiksborg/Nationalhistorisk Museum.

Når

Hvor Permanenten

Den omfattende utstillingen Nordmandsdalen tematiserer makt, materialer og kunst under eneveldet i Danmark-Norge på 1700-tallet.

Kong Frederik V etablerte mellom 1764-84 en skulpturpark ved Fredensborg slott, med 70 statuer av det norske, samiske og færøyske folk.

Parken Nordmandsdalen omtales ofte som det første «demokratiske» prosjektet i dansk-norsk kunsthistorie, ettersom statuene fremstiller et bredt utvalg av «folk flest» snarere enn de mektige på toppen av samfunnet.

Et mindre kjent aspekt ved Nordmandsdalen er at prosjektet hadde sin opprinnelse i Bergen, hvor postfører Jørgen Garnaas laget en serie tredukker som dannet utgangspunktet for statuene i parken.

Utstillingen viser hvordan Garnaas' figurserie vandret fra Bergen til Kongens København, fra tredukker til elfenbein, sandstein og det fineste porselen.

Fra en utendørs skulpturpark, med statuer i stein av ulike mennesker.

Nordmandsdalen

Nærbilde av ansiktet på en stenstaue av et menneske med lue.

Sandsteinsskulptur fra «Nordmandsdalen». Foto: Mathias Danbolt.

Fra en utendørs skulpturpark, med statuer i stein av ulike mennesker.

Nordmandsdalen

Statue av en kaptein eller skipper fra 1700-tallet som ser i en kikkert.

Sandsteinsskulptur fra «Nordmandsdalen». Foto: Mathias Danbolt.

En samling stensstatuer som fremstiller ulike mennesker.

Sandsteinsskulpturer fra «Nordmandsdalen» i Kongernes Lapidarium (1764-1784). Foto: Mathias Danbolt.

En serie porselensfigurer

Figuriner fra «Nordmandsdalen» (1777-1814) fra Den kongelige porcelainsfabrik. Kode. Foto: Dag Fosse.

Demokratisk prosjekt eller propaganda?

Utstillingen kaster et kritisk søkelys på det storslåtte prosjektet. Vel så mye som å avbilde «folket», forteller Nordmandsdalen også om eneveldets blikk på sine undersåtter.

Betegnelsen av prosjektet som demokratisk, tar i mindre grad høyde for at skulpturparken var tett knyttet til det eneveldige monarkiets visuelle propagandaapparat.

De fleste figurene er utstyrt med attributter som signaliserer hva de arbeider med, som fisk, hummer, fjærkre eller tømmer. Nordmandsdalen gir slik også et innblikk i hvordan borgerne var viktige i eneveldets økonomiske geografi.

Samlet søker utstillingen å åpne nye perspektiver på de viktige forbindelsene og utvekslingene som har funnet sted mellom norsk, dansk og samisk kunst og håndverksproduksjon under eneveldet.

Storstilt forskningssamarbeid

Utstillingen lages av Kode i samarbeid med forskningsprosjektene Moving Monuments: The Material Life of Sculpture from the Danish Colonial Era (Københavns Universitet, 2022-25) ved Professor Mathias Danbolt og NorWhite: How Norway Made the World Whiter (Universitetet i Bergen), ved Seniorforsker Tonje Haugland Sørensen og Postdoc Helene Engnes Birkeli.

Prosjektet tar blant annet utgangspunkt i samlinger som finnes ved Kode og Universitetsmuseet, og setter slik fokus på institusjonenes felles historiske opphav, Bergen museum, som i 2025 fyller 200 år.

Fra en utendørs skulpturpark, med statuer i stein av ulike mennesker.

Skulpturparken Nordmandsdalen i Fredensborg slotshave.