Om samlingene
Kinasamlingen
Fragment av keisergul, rituell fane. Broderi på silke. Siste del av Quing-dynastiet (1644-1911). Foto: Dag Fosse / Kode
Kinasamlingen er Norges største samling av kinesisk kunst og kunsthåndverk. Den består av rundt 4000 gjenstander.
Samlingen inneholder alle typer kinesisk kunst og strekker seg i tidsrom fra yngre steinalder til begynnelsen av 1900-tallet.
Kode har tidligere vist Kinasamlingen i Permanenten. De siste årene har den vært utilgjengelig på grunn av renovering i bygget.
I det følgende fokuserer vi i hovedsak på samlingen etter general Johan Munthe.
Terrakotta-gravfigurer, trolig Tang (618-907) / . Foto: Dag Fosse / Kode
Ring, 1500-tallet, nephrite jade. Foto: Dag Fosse / Kode
Weito, Vokter av den buddhistiske lære, Ming (1368-1644), bronse. Foto: Dag Fosse / Kode
Hodeskulptur, usikker datering, trolig Tang (618-907), jern. Foto: Dag Fosse / Kode
Om samlingen etter general Munthe
2250 av gjenstandene i Kinasamlingen ble donert av bergenseren Johan Wilhelm Normann Munthe (1864-1935).
Samlingen som Munthe sendte til Bergen består av i alt 780 malerier, 270 albumblad, bøker og malerier til vifter og solskjermer, 100 skulpturer hugget i stein som marmor, sandstein og kalkstein, samt noen treskulpturer og skulpturer støpt i bronse og leire.
I tillegg kommer gjenstander av metall, porselen, jade, lakkarbeider og tekstiler, og denne gruppen utgjør 1670 objekter. Disse er av bronse, gull og sølv.
Porselensskål med dragemotiv, datert 1887. Foto: Dag Fosse / Kode
Skål med rennende glasur, muligens Song (960-1276). Foto: Dag Fosse / Kode
Skål, 1700-tallet, krystall. Foto: Dag Fosse / Kode
General Munthe
Johan Wilhelm Normann Munthe ble utdannet ved Kavaleriunderoffiserskolen i Kristiania i 1884 og dro som ung mann til Kina i 1886. Her ble han ansatt i det internasjonale kinesiske tollvesenet.
Etter hvert ble han generalløytnant under Yuan Shikai, mannen som ledet opprøret mot keiserdynastiet og som i 1911 ble Kinas første president.
Etter en tid i Kina ble interessen for kunst og for å samle kunst vekket hos Munthe. Han skaffet seg etter hvert en anselig samling kinesisk kunst.
Samlingen til Munthe er for det meste blitt til i tiårene før og etter revolusjonen i 1911 og den består av alle gjenstandsgrupper av kinesisk kunst.
Etter et Bergensbesøk i 1907 og en samtale med direktøren ved Vestlandske Kunstindustrimuseum, Johan Bøgh, bestemte Munthe seg for å donere samlingen sin av kinesisk kunst til museet. Samme år kom den første kassen med kunst til byen.
Munthe fortsatte å sende store kasser med kunst og gjenstander til museet i Bergen helt til sin død i 1935.
Søyler og skulpturer
I årene fra 1961 til 1964 fikk museet ytterligere 276 gjenstander som Munthe hadde samlet. Disse hadde han forsøkt å selge til Los Angeles County Museum of Art i 1926. Da disse ikke lot seg erverve av museet, ble de sendt videre til Vestlandske Kunstindustrimuseum.
Med denne forsendelsen kom blant annet tjue søyler i marmor fra det keiserlige sommerplass Yuanmingyuan, Det perfektet lysets hage utenfor Beijing.
Disse søylene var opprinnelig stasjonære arkitekturelementer i sommerpalasset bestilt av keiser Qianlong, tegnet av hoffkunstner Castiglione, konstruert i samarbeid med hoffingeniøren Benoist.
Sommerpalasset ble under den andre opiumskrigen i 1860 ødelagt av vestmaktene Frankrike og England. Søylene ble etter hvert solgt på det åpne markedet.
Se også
De mest imponerende skulpturene som Munthe skaffet var en gruppe store, hvite marmorfigurer hvor elleve er å finne i samlingen ved Kode.
Gruppen var antakelig laget i ulike tidsperioder på eller ved samme sted Hebei-provinsen.