Hopp til innholdet

Rasmus Meyers samlinger og Edvard Munch

Høydepunkter fra norsk kunsthistorie

Et maleri av en kvinne i hvit kjole, som sitter på store rullestener i fjæren og stirrer utover sjøen.

Edvard Munch: Sommernatt. Inger på stranden / Summer Night. Inger on the Beach (1889)

Når

Hvor Rasmus Meyer

Inngang 175/0 kr

Opplev kunst fra den den norske «gullalderen» og en av verdens fineste samlinger av Edvard Munch.

Her får du høydepunkter fra norsk kunsthistorie 1850–1916, inkludert kunstnere som J.C. Dahl, Christian Krohg, Harriet Backer og Nikolai Astrup.

Kjøp billett

Planlegg besøket ditt

Se åpningstider og hvordan du kommer deg til Rasmus Meyer.

I 1916 donerte barna til Rasmus Meyer farens samling av bildekunst, historiske interiører og møbler til Bergen by. I dag er den regnet som en av de ypperste samlinger av norsk kunst fra «gullalderen» 1880 til 1905.

Utstillingen byr på en eventyrlig vandring gjennom to etasjer med mindre saler på rad og rekke, fylt av malerier, historiske tapeter og møbler.

Et kunsthistorisk skattkammer

Samlingen av bergensfødte J.C. Dahl, landets første kunstmaler av internasjonal betydning, er omfattende.

Betydelig er også samlingen av Christian Krohg, foregangsfigur for den norske naturalismen, og «grand dame» av norsk maleri Harriet Backer.

I utstillingen ser du også høydepunkter fra karrierene til kunstnere som Hans Gude, Adolph Tidemand, Anders Svarstad og Kitty Kielland. De norske Matisse-elevene Henrik Sørensen og Jean Heiberg er også representert.

Mens Lysverket rehabiliteres, har vi også innlemmet et utvalg hovedverk fra samlingen som vanligvis vises der. Blant annet Christian Krohgs «Kampen for tilværelsen» og «Bjerk i storm» av J.C. Dahl.

En person sitter foran et maleri av Edvard Munch

Foto: Dag Fosse / Kode

To mennesker står med ryggen mot oss, og titter på et stort maleri i grønntoner malt av Harriet Backer.

Foto: Dag Fosse / Kode

En kvinnelig guide viser en gruppe mennesker rundt i utstillingen i Rasmus Meyers samlinger.

Foto: Thor Brødreskift

En gruppe mennesker går rundt i Rasmus Meyers samlinger, foran store malerier som henger på veggen bak dem.

Foto: Thor Brødreskift

Et maleri av et bjørketre. Det blåser og treet bøyer seg lett.

J.C. Dahl: Bjerk i storm / Birch Tree in a Storm (1849)

Et maleri som viser en gruppe barn og voksne smile sammen i en gate. Det er vinter og de forsøker få tak i et brød som deles ut.

Christian Krohg: Kampen for tilværelsen / Struggle for Survival (1889-90)

Harriet Backers maleri med tittelen Ved lampelys viser et enkelt interiør fra en stue med knall blå vegger. En stol og en smijernsovn står ved venstre vegg. Sentralt i bildet sitter en kvinne i lang kjole ved et bord, sett fra siden. Hun leser i en bok, med en lampe på bordet som eneste lyskilde.

Harriet Backer: Ved lampelys / By the lamp light (1890). Kode Bergen Art Museum.

Maleriet Bryllupstoget gjennom skogen av kunstneren Adolph Tidemand viser en gruppe mennesker som går gjennom skogen og vader over et skogsstjern. De har vært i bryllup, langt bak skimter man kirken. Alle er kledd i bunader. Bruden og brudgommen er sentrale i bildet og rider på hver sin fjording hest. Bruden har bunadskrone og hvitt slør. En felespiller tørker svetten og har satt seg ned for å vile. En mann i følge løfter en kvinne.

Adolph Tidemand, Bryllupstoget gjennom skogen, 1873.

Harald Sohlbergs maleri Fra Sagene. Vi ser nedover en snødekt gate med byen langt der fremme. En nydelig gul morgenhimmel henger over byen. I høyre kant står en rekke med gamle trehus.

Harald Sohlberg, Fra Sagene, 1911.

Maleriet Høyfjell av Hans Gude viser et høyfjellslandskap ved en blå innsjø. I forgrunnen går det en mann og en hund langs brunkledde heier. I bakgrunnen ser man høye fjell.

Hans Gude, Høyfjell, 1876.

[Mitt mål er] «at samle af enhver Kunstner, der har havt nogen Betydning for norsk Malerkunst, en Række gode Billeder der viser vedk. Malers Udvikling nedgjennem Tiderne.»

Rasmus Meyer

Munch-samlingen på Kode

En av verdens eldste og viktigste samlinger av Munch-verk befinner seg på Kode. Samlingen her i Bergen består av over 100 papirverk og 50 malerier.

Den har sitt utspring samlingen Rasmus Meyer bygget opp tidlig på 1900-tallet, i nært samarbeid med kunstneren selv.

Samlingen var ment å følge Munchs kunstneriske utvikling, og dekket alle de ulike fasene av Munchs kunstnerskap frem til da.

Museets samling av Munchs bilder har siden blitt økt med Bergen billedgalleris innkjøp, og ikke minst med Rolf Stenersens gave til Bergen i 1971.

Følger Munch gjennom livet

I den faste utstillingen kan vi følge den unge Munch fra de første naturalistiske maleriene, gjennom eksperimenter med form og farge og fram til hans kunstneriske hovedprosjekt – Livsfrisen.

Denne grensesprengende bildeserien om det moderne menneskets innerste lengsler og kvaler, snudde opp ned på oppfatningen av hva kunst kan være.

Maleriene «Sjalusi», «Melankoli», «Kvinnen i tre stadier», «Aften på Karl Johan» og «Ved dødssengen»​ er alle en del av Livsfrisen og henger samlet her.

Fra disse ekspresjonistiske hovedverkene, følger vi den modne kunstnerens vei videre mot nye interesser og til de lysere bildene fra det senere kunstnerskapet hans.

Maleriet Aften på Karl Johan av Edvard Munch viser en gruppe mennesker som går nedover gaten Karl Johan. Menneskene har tomme blikk og hvite, skumle, alvorlige ansikter. Mennene har flosshatt, kvinnene stråhatt.

Edvard Munch: Aften på Karl Johan/ Evening on Karl Johan (1892)

Maleriet Inger på stranden av Edvard Munch viser kunstnerens søster, sittende på store steiner i sjøkanten, kledd i en lang hvit kjole. Hun stirrer utover horisonten og holder en stråhatt i hendene.

Edvard Munch: Sommernatt. Inger på stranden / Summer Night. Inger on the Beach (1889)

Maleriet Sjalusi av Edvard Munch viser en mann i forgrunnen med et dystert ansiktsuttrykk. I bakgrunnen står en halvnaken kvinne i åpen rød kåpe og snakker med en mann,

Edvard Munch: Sjalusi / Jealousy (1895)

Maleriet Ved dødssengen av Edvard Munch viser en gruppe mennesker som står og sørger ved et dødsleie.

Edvard Munch: Ved dødssengen / At the Deathbed (1895)

Edvard Munchs fargerike selvportrett, malt i en flekkete stil. Vi ser ham vendt mot oss, i halvfigur, kledd i sortblå dress.

Edvard Munch: Selvportrett / Self Portrait (1909)

Maleriet Morgen av Edvard Munch viser en ung kvinne som sitter på sengekanten og ser ut i luften. Hun er kledd i et langt skjørt og bluse, og holder på å ta på seg strikkede sokker.

Edvard Munch: Morgen / Morning (1884)

En utstillingssal med lysgrønne vegger og malerier av Nikolai Astrup

Foto: Dag Fosse / Kode

Nikolai Astrup på Kode

Nå viser vi den største presentasjonen av Astrup i Rasmus Meyer noensinne, med rundt 15 verk. Blant dem er «Kollen» (1905) og «Vårnatt i hagen» (1909), «Priseld» (1915) og «Juninatt og gammelt vestlandstun» (1908).

I mai 1908 gikk Rasmus Meyer på Nikolai Astrups store utstilling i Bergens kunstforening – som den gang hadde sine lokaler på Permanenten. Samleren var henrykt over den unge vestlandskunstneren, og kjøpte flere malerier.

Utstillingen ble starten på et viktig samarbeid, der Astrup selv fikk påvirke utvalget.

Til Astrups skuffelse ble ikke alle Astrup-bildene del av donasjonen av Rasmus Meyers samling i 1916. Blant annet ønsket familien å beholde det monumentale «Priseld» fra 1915.

Senere kom likevel flere av bildene Meyer kjøpte av Astrup kommet til museet, blant gjennomlangtidslån fra private eiere.

Nå viser vi for første gang disse maleriene sammen igjen i Rasmus Meyers samlinger.

Maleriet Priseld av Nikolai Astrup viser et sankthansbål midt i bildet, med dansende mennesker rundt. I bakgrunnen et fjellandskap og i forgrunnen en kvinne.

Nikolai Astrup: Priseld / Midsummer Eve Bonfire (1915)

Et maleri som viser fem barn på rekke i et sommerlandskap med fjell i bakgrunnen. En kvinne med et barn på armen står ved siden av, inntil et tre.

Nikolai Astrup: Sommervind og lekende barn / Summer Wind and Children Playing (1913)

Et maleri som viser to personer i en åker. I bakgrunnen fjell, og en måne som skinner.

Nikolai Astrup: Vårnatt i hagen / Spring Night in the Garden (1909)

Et maleri med et stort ruvende fjell i mørke toner. I forgrunnen en snødekket mark og et vann i mellom.

Nikolai Astrup: Kollen / Barren Mountain, 1905-06.

Vil du se utstillingen så mange ganger du vil?

Bli medlem og få gratis inngang til utstillingen sammen med en venn!

Mer om utstillingen

Rasmus Meyers samlinger er permanent utstilt ved Kode, men noen endringer i hvilke verk som er utstilt kan forekomme.

Enkeltverk kan eksempelvis fra tid til annen være utlånt til andre museer, bli tatt ut til konservering eller til forskningsformål.

Mer om samlingene her