Rasmus Meyers samlinger og Edvard Munch
Høydepunkter fra norsk kunsthistorie
Edvard Munch: Sommernatt. Inger på stranden / Summer Night. Inger on the Beach (1889)
Opplev kunst fra den den norske «gullalderen» og en av verdens fineste samlinger av Edvard Munch.
Her får du høydepunkter fra norsk kunsthistorie 1850–1916, inkludert kunstnere som J.C. Dahl, Christian Krohg, Harriet Backer og Nikolai Astrup.
Kjøp billettPlanlegg besøket ditt
Se åpningstider og hvordan du kommer deg til Rasmus Meyer.
I 1916 donerte barna til Rasmus Meyer farens samling av bildekunst, historiske interiører og møbler til Bergen by. I dag er den regnet som en av de ypperste samlinger av norsk kunst fra «gullalderen» 1880 til 1905.
Utstillingen byr på en eventyrlig vandring gjennom to etasjer med mindre saler på rad og rekke, fylt av malerier, historiske tapeter og møbler.
Et kunsthistorisk skattkammer
Samlingen av bergensfødte J.C. Dahl, landets første kunstmaler av internasjonal betydning, er omfattende.
Betydelig er også samlingen av Christian Krohg, foregangsfigur for den norske naturalismen, og «grand dame» av norsk maleri Harriet Backer.
I utstillingen ser du også høydepunkter fra karrierene til kunstnere som Hans Gude, Adolph Tidemand, Anders Svarstad og Kitty Kielland. De norske Matisse-elevene Henrik Sørensen og Jean Heiberg er også representert.
Mens Lysverket rehabiliteres, har vi også innlemmet et utvalg hovedverk fra samlingen som vanligvis vises der. Blant annet Christian Krohgs «Kampen for tilværelsen» og «Bjerk i storm» av J.C. Dahl.
Foto: Dag Fosse / Kode
Foto: Dag Fosse / Kode
Foto: Thor Brødreskift
Foto: Thor Brødreskift
J.C. Dahl: Bjerk i storm / Birch Tree in a Storm (1849)
Christian Krohg: Kampen for tilværelsen / Struggle for Survival (1889-90)
Harriet Backer: Ved lampelys / By the lamp light (1890). Kode Bergen Art Museum.
Adolph Tidemand, Bryllupstoget gjennom skogen, 1873.
Harald Sohlberg, Fra Sagene, 1911.
Hans Gude, Høyfjell, 1876.
Munch-samlingen på Kode
En av verdens eldste og viktigste samlinger av Munch-verk befinner seg på Kode. Samlingen her i Bergen består av over 100 papirverk og 50 malerier.
Den har sitt utspring samlingen Rasmus Meyer bygget opp tidlig på 1900-tallet, i nært samarbeid med kunstneren selv.
Samlingen var ment å følge Munchs kunstneriske utvikling, og dekket alle de ulike fasene av Munchs kunstnerskap frem til da.
Museets samling av Munchs bilder har siden blitt økt med Bergen billedgalleris innkjøp, og ikke minst med Rolf Stenersens gave til Bergen i 1971.
Følger Munch gjennom livet
I den faste utstillingen kan vi følge den unge Munch fra de første naturalistiske maleriene, gjennom eksperimenter med form og farge og fram til hans kunstneriske hovedprosjekt – Livsfrisen.
Denne grensesprengende bildeserien om det moderne menneskets innerste lengsler og kvaler, snudde opp ned på oppfatningen av hva kunst kan være.
Maleriene «Sjalusi», «Melankoli», «Kvinnen i tre stadier», «Aften på Karl Johan» og «Ved dødssengen» er alle en del av Livsfrisen og henger samlet her.
Fra disse ekspresjonistiske hovedverkene, følger vi den modne kunstnerens vei videre mot nye interesser og til de lysere bildene fra det senere kunstnerskapet hans.
Edvard Munch: Aften på Karl Johan/ Evening on Karl Johan (1892)
Edvard Munch: Sommernatt. Inger på stranden / Summer Night. Inger on the Beach (1889)
Edvard Munch: Sjalusi / Jealousy (1895)
Edvard Munch: Ved dødssengen / At the Deathbed (1895)
Edvard Munch: Selvportrett / Self Portrait (1909)
Edvard Munch: Morgen / Morning (1884)
Nikolai Astrup på Kode
Nå viser vi den største presentasjonen av Astrup i Rasmus Meyer noensinne, med rundt 15 verk. Blant dem er «Kollen» (1905) og «Vårnatt i hagen» (1909), «Priseld» (1915) og «Juninatt og gammelt vestlandstun» (1908).
I mai 1908 gikk Rasmus Meyer på Nikolai Astrups store utstilling i Bergens kunstforening – som den gang hadde sine lokaler på Permanenten. Samleren var henrykt over den unge vestlandskunstneren, og kjøpte flere malerier.
Utstillingen ble starten på et viktig samarbeid, der Astrup selv fikk påvirke utvalget.
Til Astrups skuffelse ble ikke alle Astrup-bildene del av donasjonen av Rasmus Meyers samling i 1916. Blant annet ønsket familien å beholde det monumentale «Priseld» fra 1915.
Senere kom likevel flere av bildene Meyer kjøpte av Astrup kommet til museet, blant gjennomlangtidslån fra private eiere.
Nå viser vi for første gang disse maleriene sammen igjen i Rasmus Meyers samlinger.
Nikolai Astrup: Priseld / Midsummer Eve Bonfire (1915)
Nikolai Astrup: Sommervind og lekende barn / Summer Wind and Children Playing (1913)
Nikolai Astrup: Vårnatt i hagen / Spring Night in the Garden (1909)
Nikolai Astrup: Kollen / Barren Mountain, 1905-06.
Vil du se utstillingen så mange ganger du vil?
Bli medlem og få gratis inngang til utstillingen sammen med en venn!
Mer om utstillingen
Rasmus Meyers samlinger er permanent utstilt ved Kode, men noen endringer i hvilke verk som er utstilt kan forekomme.
Enkeltverk kan eksempelvis fra tid til annen være utlånt til andre museer, bli tatt ut til konservering eller til forskningsformål.