Om samlingene
Edvard Munch
Edvard Munch: Selvportrett / Self Portrait (1909)
Kode og Bergen har i dag verdens tredje største samling av Edvard Munch.
Edvard Munch (1863–1944) er kunstneren bak noen av verdens mest kjente bilder.
Han regnes som en foregangsskikkelse for ekspresjonismen, en retning som la vekt på å uttrykke menneskets indre følelsesliv.
Kode og Bergen har i dag verdens tredje største samling av Edvard Munch. Samlingen ved Kode består av over 100 papirverk og 50 malerier.
Den har sitt utspring i Rasmus Meyers samling og ble bygget opp i nær dialog med kunstneren selv. Meyer var blant de første viktige samlerne av Edvard Munchs kunst og sikret seg hovedverk fra alle Munchs perioder.
Samlingen har siden blitt økt med innkjøp til Bergen billedgalleris samling og ikke minst med Rolf Stenersens gave til Bergen i 1971.
Kode har tidligere vist samlingen av Edvard Munch i en egen fast utstilling i Rasmus Meyer. I 2022 har store deler av samlingen vært på utlån, med et mindre utvalg verk tilgjengelig i Rasmus Meyer.
Kode har noen av de mest sentrale verkene fra Livsfrisen – en serie med bilder påbegynt i 1889, hvor Munch skildrer det moderne sjelelivet og som han selv omtalte som sitt hovedverk.
Frisen besto av en løs rekke bilder med motiver gruppert under hovedtemaene kjærlighet, angst og død, og med stranden og skogen som gjennomgående naturelementer.
Munchs hovedintensjon med Livsfrisen var å «få forklart mig livet og dets mening – … (og) hjælpe andre til at klarlægge sig livet».
Maleriene «Sjalusi», «Melankoli», «Kvinnen i tre stadier», «Aften på Karl Johan» og «Ved dødssengen» er alle en del av Livsfrisen og henger samlet i Rasmus Meyer.
Edvard Munch: Kvinnen i tre stadier / Woman (1894)
Malerier fra Edvard Munchs Livsfrise.
Edvard Munch: Melankoli / Melancholy (1894-96)
Edvard Munch: Aften på Karl Johan/ Evening on Karl Johan (1892)
Edvard Munch: Sjalusi / Jealousy (1895)
Edvard Munch: Ved dødssengen / At the Deathbed (1895)
Rasmus Meyer kjøpte sitt første Munch-bilde i 1906 og i 1908 kom det første direktekjøpet av verk fra kunstneren. Året etter møttes de to for første gang og senere skriver Meyer personlig til Munch:
Munch arbeidet innovativt og eksperimentelt med grafikken. Kode har en betydelig samling av verk på papir.
Blant disse er kjente motiver som «Skrik» og «Madonna», henholdsvis som tusjtegning og litografi.
Edvard Munch: Skrik / The Scream (udatert/undated)
Kode har en betydelig samling verk på papir av Edvard Munch.
Edvard Munch: Madonna (litografi/ litograph, 1895-1902)
Edvard Munch: Løsrivelse I / Separation I (litografi / litograph, 1896)
Edvard Munch: Døden i sykeværelset/ Death in the Sickroom (litografi / litograph (1896)
Kode har også verk av Edvard Munch fra samlingen etter Rolf Stenersen, som «Morgengjesp» og «Vinterlandskap fra Thüringen».
Verket «Vinternatt» (1930-31) fra Stenersens samling er et av de seneste verkene av Munch i samlingen.
Edvard Munch: Vinternatt / Winter Night Ekely (1930-31)
Malerier fra Rolf Stenersens samling av Edvard Munch.
Edvard Munch: Morgengjesp / Morning Yawn (1913)
Edvard Munch: Vinterlandskap fra Thuringen / Winter Landscape Thuringen (1906)
Arven etter Munch
Edvard Munch dør i 1944.
Munchs kunst har alltid hatt en særegen kraft. Det er selve livet han spiller ut foran oss, og vi dras med inn i dette dramaet.
Med nyskapende fortellergrep evner Munch å fange betrakteren. Motivene forblir personlige og relevante – selv hundre år etter at de ble til.