Huskomponist
Møt kunstnerne: Rebecka Ahvenniemi
Rebecka Ahvenniemi. Foto: Paul Johannessen.
Rebecka Ahvenniemi er Kodes huskomponist for 2022.
Før urframføringen av verket «Et imaginært komponisthjem: Portrettkonsert av Gesine Sofie Reimers» får vi et innblikk i Ahvenniemis arbeid som komponist, hjemme hos henne selv.
Hvorfor bestemte hun seg for å bli komponist, og hvordan er det å kombinere denne rollen med hennes virke som filosof? Hva tenker hun om komponistrollen? Og hva påvirker henne i arbeidet?
Huskomponist 2022: Rebecka Sofie Ahvenniemi
Rebecka Sofia Ahvenniemi (f. 1982) er andre komponist ut i Kodes flerårige satsning på komposisjon.
Ahvenniemi har en mastergrad i komposisjon fra Griegakademiet. I tillegg tok hun nylig doktorgrad i filosofi ved Universitetet i Helsinki.
Krysningspunktene mellom komposisjon og filosofi kommer til uttrykk i Ahvenniemis musikk, skriftlige arbeid, forskning og undervisning.
Blant prosjektene Ahvenniemi har startet i sitt år som huskomponist, er en Youtube-kanal hvor hun deler refleksjoner og erfaringer fra sine reiser, samt fra hverdagen som komponist.
Et imaginært komponisthjem
Konserten «Et imaginært komponisthjem. Portrettkonsert av Gesine Sofie Reimers» urfremføres 28. oktober 2022 i Troldsalen.
Konserten presenterer fire stykker: «Frühlingstraum», «Vokalise for stemme og kontrabass», «Konsert for triangel og orkester i en boks» og «Dream of Spring».
Verket fremføres av fem musikere huskomponisten selv har valgt ut: Ingeborg Aadland (vokal), Knut Christian Jansson (piano), Owen Weaver (perkusjon), Jutta Morgenstern (fiolin) og Callum Jennings (kontrabass).
Årets huskomponist har ikke bare komponert ny musikk, men har også komponert en ny komponist. I tillegg til hjemmene til Edvard Grieg, Ole Bull og Harald Sæverud, har vi nå fått kjennskap til et fjerde komponisthjem: det som tilhører Gesine Sofie Reimers.
Hvem var Gesine Sofie Reimers? Hun var leken, eksperimentell og opposisjonell som komponist. Hun tok seriøst den fagtradisjonen som hun var oppdratt i, samtidig som hun gjorde hva hun ville med den.
– Reimers har blitt sammenlignet med Pippi Langstrømpe som karakter. Hun var ikke redd for autoriteter, men møtte dem med lekenhet, intelligens og en klype med ironi, forteller Ahvenniemi.
– Hennes musikalske personlighet utfordrer kanskje noe av den klassiske forståelsen av komponisten som en mester. Hun var ikke pretensiøs og hun forsøkte aldri å imponere. Hun henvendte seg direkte til det menneskelige i publikum.
Om filmen
Film og klipp: Frode Bakken
Produsenter for Kode: Maria Tripodianos og Anette Basso
Musikk: Utdrag fra «Nymph Cry» fra albumet «Rebecka Ahvenniemi: Soundtrack of an Imaginary Opera».