Hopp til innholdet

Nyheter

Intervju: «Skråblikk på Haugtussa»

Et sort flygel i Troldsalen, foran et vindu. Det er sol ute.

Skrevet av: Anette Basso

Foto: Dag Fosse / Kode

Vaage møter Grieg møter Garborg:

Hva venter oss under søndagens konsert «Skråblikk på Haugtussa» på Troldhaugen? Komponist Knut Vaage forteller!

Fortell oss om «Skråblikk på Haugtussa», komponist Knut Vaage!

Hoveddelen av konserten er en urframføring av «Skråblikk på Haugtussa» for resitatør, sopran og piano.

Vi kaster et skrått blikk på Griegs sangsyklus, men ser også grundig på Garborgs monumentale diktverk «Haugtussa», for å finne en annen innfallsvinkel enn den Grieg valgte.

I tekstutvalget vårt blir det fokusert på Garborgs skildring av natur og mystikk.

Meningsinnholdet i diktene blir formidlet av skuespiller Ragnhild Gudbrandsen. Hilde Haraldsen Sveens sopran framstår, gjennom stemmens urlyder, som et naturvesen – eller hun går drømmende inn i Veslemøy-karakteren.

Innimellom kommer det referanser til Grieg, men for det meste undersøker «Skråblikk på Haugtussa» den delen av Garborgs tekst som Grieg ikke brukte.

Garborgs diktsyklus rører seg i et spenn mellom dyp sorg og jublende livsglede. Veslemøy ser de underjordiske, og opplever naturen sterkt og undrende.

Hva mer kan en oppleve under konserten?

Konserten starter med Griegs «Veslemøy», som på vakreste vis beskriver det indre livet hennes. Det vil fungere som et frampek på den nye komposisjonen.

Så følger en solopiano-avdeling ved Knut Christian Jansson, med komposisjonen min «20 blikk på Opus 54» fra 2020, kombinert med to av Griegs satser, Troldtog og Notturno. «20 blikk på Opus 54» kan oppleves som små musikalske meditasjoner, som reflekterer fritt over Griegs opus.

Konserten avsluttes også med Grieg: «Ved Gjætlebekken».

Fire personer står tett sammen og ler

Ragnhild Gudbrandsen, skuespiller

Knut Christian Jansson, piano

Hilde Haraldsen Sveen, sopran

Knut Vaage, komponist