Hopp til innholdet

Om samlingene

Fra samlingen: Påske

Maleri av gule tulipaner på et rødt bord foran et vindu

Skrevet av: Anette Basso

Oluf Wold-Thorne: Gule tulipaner / Yellow Tulips (1911)

Vi finner ulike innfallsvinkler til påskehøytiden i samlingen vår, i bibelske motiver så vel som av søte dyr, og ikke minst: I fargen gul!

Maleri som viser Kristus etter korsfestelsen i fanget til Maria

Willem Keij: Pieta (udatert)

I den eldre delen av kunstsamlingen til Kode, finner vi et motiv fra påskeevangeliet.

Den nederlandske 1500-tallsmaleren Willem Keij skildrer i dette maleriet Kristus liggende avkledd, med sår i håndflaten. Han omfavnes av gråtende Maria. Tittelen er «Pieta», og verket er udatert men antatt å være fra midten av 1500-tallet.

I bakgrunnen ser vi Golgata med tre kors på en haug, og høyre skimter vi en by. Himmelen er malt i gråbrune nyanser.

Maleri i sterke farger som viser jesu korsfestelse

Ludvig Karsten: Nedtagelsen av korset / Descent from the Cross (1925)

Ludvig Karsten har også skildret påskeevangeliet, i «Nedtagelsen av korset (Golgata)» (1925).

Ludvig Karsten (1876-1926) betegnes som nyimpresjonist, inspirert av fransk nyimpresjonisme og av Edvard Munch. Karstens maleri har likevel sin egen ekspressivitet gjennom måten han bruker farger og former.

Maleriet viser Kristus-figuren i midten i det han tas ned fra korset. Likevel er det røveren til høyre som påtvinger seg oppmerksomheten vår.

Kristus utstråler et overjordisk lys, men kroppen fremstår som passiv og avsjelet. Røveren er stilt i kontrast med en kraftfull og anspent form, som om han tar sats for å frigjøre seg fra skjebnen sin. Kroppen er skildret med et vitaliserende fargespill, hvor særlig det røde håret og det blodstenkte ansiktet er framtredende. Røverens øyne uttrykker en redsel, med et blikk som skuer inn i uendeligheten.

Maleri av en død hare i et stilleben

Ella Døsen: Stilleben / Still Life (1885)

Barnetegning av en hare, steinbukk og flaggermus

Barnetegning av Nikolai Astrup: Geitebukk, hare og flaggermus (1904-10).

Porselensfigur av en hund med en hare i kjeften

Figur i fajanse, ukjent datering og opphav.

Haren er et dyr som gjerne forbindes med påsken. I Kodes samling finner vi dyret framstilt på ulike måter, i ulike materialer, der den har lidd ulike skjebner.

Maleri av en kvinne i gul frakk

Bjarne Lund: Dame med hatt (udatert)

Utsnitt av et dekorativt mønster i blått på gult bakgrunn

Oluf Wold-Thorne: Hvite fugler, tapetmønster (e. 1903)

Påskefargen dukker opp både som dekor, i interiører og på klær, i ulike uttrykk.

Maleri av en vase med gule tulipaner oppå et rødt bord foran et vindu

Oluf Wold-Thorne: Gule tulipaner / Yellow Tulips (1911)

Abstrahert verk med former i gult, rødt, hvitt og blått på hvit bakgrunn

Joseph Fernand Henri Léger: Det gule teppe / The Yellow Carpet (1947)

Gult stoff i skulpturell form mot en lilla vegg

Hanne Friis: Masse - Gul (2011)

To verk med gule titler!

En gul vaselignende form med et sort bånd og bjerkenever rundt

Heidi Bjørgan: Gul (2007)

Et abstrakt maleri i gule farger, dominert av en rund form

Gunnar S. Gundersen: Studie I. Variant i gult (1975-76)

Gunnar S., som han gjerne ble kalt, (1921-1983) var en sentral figur i kretsen av unge norske kunstnere som arbeidet abstrakt fra slutten av 1940-årene, og som bidro til at den nonfigurative kunsten fikk gjennomslag i Norge.

Der er en nesten kosmisk kraft og fart i mange av hans monumentalarbeider. I 1950 uttalte han følgende:

«Jeg mener de rene farger og former virker sterkest. Jo mindre ramme av ytre attributter en gir seg selv å operere innenfor, jo større spenning og klarhet, jo mer enkelhet og begrensning, jo større styrke.»

Påskefri?

Se hva som skjer på Kode!