Hopp til innholdet

Press Play

Kunsten i dataspill

Foto fra et utstillingsrom med grønne gresstepper på gulvet og soppaktige treformasjoner som strekker seg mot taket.

Fra utstillingen «PRESS PLAY» i 2010. Foto: Dag Fosse.

Når

Hvor Permanenten

2010: PRESS PLAY er den første utstillingen av dataspillgrafikk i et norsk kunstmuseum.

Dataspillene har i løpet av sin korte historie forandret seg fra å være et smalt medium for noen få, til å bli et viktig kulturuttrykk som i dag angår langt flere personer. Med utstillingen ønsker museet å presentere bredde og variasjon i digitale spill. Museet ønsker også å vise at det inngår et stort kunstnerisk utviklingsarbeid i spillene, som er helt på linje med andre kunstformer. Det visuelle er en viktig del av dataspill, men det holder ikke bare med god grafikk for å lage et bra spill. Alle komponentene må fungere som en helhet, og det grafiske styres både av teknologiske begrensninger, spillet og av kunstneriske ideer.

Utstillingen konsentrerer seg først og fremst om nordiske underholdningsspill for PC, hvor både godt etablerte spillprodusenter og mindre uavhengige spillselskaper er representert. Det er også blitt plass til noen gamle spillklassikere for å vise den historiske utviklingen.

Et eget spill om dataspillets historie er utviklet for anledningen og som det blir mulig for publikum å spille i utstillingslokalet. For de som skulle ha lyst til å prøve noen av de andre spillene som stilles ut, vil det opprettes en egen spillsone i Bergen Offentlige Biblioteks spillavdeling.

Utstillingen er produsert av museet og støttet av Kulturkontakt Nord, ABM-utvikling og Bergen Kommune. Kurator er Kari Skarprud Pettersen. Hilde Angel Danielsen er utstillingsdesigner/ scenograf.

Foto fra et utstillingsrom med datastasjoner og bilder på veggene.

Fra utstillingen «PRESS PLAY» i 2010. Foto: Dag Fosse.