Heidi + Rasmus = sant
Heidi Bjørgan inntar den historiske samlingen
Heidi Bjørgan i Rasmus Meyer (foto: Thor Brødreskift).
Når
Hvor Rasmus Meyer
Kjærligheten til keramikkhistorien går som en rød tråd mellom samleren Rasmus Meyer og Heidi Bjørgans kunstnerskap, i en utstilling som både utfordrer og fortryller.
Utstillingen åpner torsdag 21. november kl. 19.
Kunstneren Heidi Bjørgan (f. 1970) har vært en sentral stemme innen norsk kunsthåndverk siden tidlig 2000-tall. Hun er internasjonalt anerkjent for sine eksperimentelle og ekspressive keramiske former, hvor det å bryte regler har vært en sentral del av arbeidsprosessen. Som kurator er hun kjent for å jobbe med utstillinger på nærmest scenografisk vis, sterkt inspirert av regissører som David Lynch og Robert Wilson.
Forretningsmannen Rasmus Meyer (1858-1916) er først og fremst kjent for sin visjon om å skape et «nasjonalgalleri» for Vestlandet, og den fantastiske billedkunstsamlingen han bygget opp.
Denne vinteren inntar Bjørgan samlingen til Meyer med en intervensjon med egne kunstverk, hvorav flere verk er spesiallaget for utstillingen. Bygningen fyller 100 år i 2024.
– En kunstnerisk intervensjon gir oss en anledning til å aktualisere historien vår og gi plass til nye stemmer, sier Kodes direktør Petter Snare.
Med sitt nåtidige kvinnelige kunstnerblikk skaper hun nye og overraskende dialoger med Kodes samling, i rom som til vanlig er dominert av maleriene fra mannlige kunstnergenier.
Inntar museet med kjærlighet
En mindre kjent side ved Rasmus Meyer, er hans store lidenskap for keramikk. Hans keramikksamling var regnet som en av de beste i Norge, med både Meissenporselen og Delftfajanse representert, men den ble spredt for alle vinder etter hans død.
Utstillingen er et møte mellom to individer med en intens kjærlighet til keramikken. Rasmus Meyers samlervirksomhet møter Heidi Bjørgans kunstnerskap i en utstilling som utfordrer og fortryller.
Brudd med det bestående
Gjennom hele kunstnerskapet har Bjørgan hentet inspirasjon fra eksperimentelle keramikere i Meyers samtid, blant annet amerikanske George Ohr (1857-1918), også kjent som «The Mad Potter of Biloxi», og danske Hans Hjorth (1878-1966) som var fra familiedynastiet bak Hjorths Fabrik på Bornholm.
I sommer har Bjørgan hatt kunstnerresidens i fabrikken på den danske øyen, hvor hun fant gamle støpeformer gjemt unna på loftet. Med formene som utgangspunkt har hun skapt nye verk til utstillingen.
Verkene hennes vitner om eksperimentering med teknikker og nye visuelle effekter. Hun utfordrer forestillingen om hva god keramikk er ved å «slette» sporene etter alle innlærte ferdigheter.
Målsetningen er å bryte reglene som materialene er bundet av, og reflektere rundt forfall og skjønnhet.
Om kunstneren
Heidi Bjørgan er basert i Bergen og utdannet kunstner og kurator fra Kunsthøgskolen i Bergen og Konstfack i Stockholm. Hun har hatt soloutstillinger ved blant annet Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Kunstnerforbundet, og deltatt på gruppeutstillinger og kunstmesser både nasjonalt og internasjonalt.
Bjørgans verk er innkjøpt av en rekke kunst- og kunstindustrimuseer og private samlinger i og utenfor Norge, inkludert Victoria & Albert Museum i London, Nasjonalmuseet i Oslo, Kode, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Utenriksdepartementet.
Nyttig å vite
Velkommen til utstillingsåpning torsdag 21. november kl. 19.00.
Utstillingen vises i Rasmus Meyer fra 22. november til 28. mars 2025. Klikk for åpningstider og info.
Inngangsbilletten gjelder alle utstillinger ved Kode.
Lær mer om Rasmus Meyer
Utstillingen vises i Rasmus Meyer.