Edward Burne-Jones
Prerafaelittene og Norden
Edward Burne-Jones: Love and the Pilgrim / Kjærligheten og pilgrimen, 1877-97. Olje på lerret, 157,5 x 304,8. Tate Britain.
Når
Hvor Permanenten
I den storslåtte utstillingen «Edward Burne-Jones: Prerafaelittene og Norden» får publikum komme tett på monumentale malerier og bildevever fylte av myter, magi og vemodig skjønnhet.
Utstillingen presenterer en kunstner som dyrket skjønnhet: Edward Burne-Jones (1833–1898). Den visjonære britiske kunstneren var blant sin samtids mest kjente og feirede kunstnere, både i hjemlandet og internasjonalt, og det er første gang han presenteres i Norge.
22 år gammel forkastet Burne-Jones teologistudiene og besluttet seg for å bli kunstner. Han hadde sin læretid blant prerafaelittene – en bevegelse som gjorde opprør mot akademikunsten og samtidens konvensjoner. Motivene deres ble gjerne hentet fra middelalderens sagn og antikkens mytologi. Burne-Jones presenterer en verden av skjønnhet og mystikk – hinsides virkeligheten – og han regnes som en pionér for den europeiske symbolismen.
En bevegelse som påvirket Norden
Burne-Jones arbeidet på tvers av håndverksmessige teknikker, som maleri, vev og bokillustrasjoner. Sammen med vennen og designeren William Morris ble han en av grunnleggerne av designerkollektivet Morris & Co, og foregangsfigurer for Arts and Crafts-bevegelsen, som fikk stor innflytelse også i Norden.
Bevegelsen fremmet håndverk fremfor masseproduksjon, som en reaksjon på den industrielle revolusjonen. Ideen om «skjønnhet i alt, skjønnhet for alle» gjennomsyret bevegelsen og var en form for sosialt engasjement – en tro på at gode omgivelser påvirket mennesket positivt.
En viktig del av utstillingen presenterer hvordan kunstnere i Norden ble påvirket av Burne-Jones, prerafaelittene og Arts and Crafts-bevegelsen.Her vises vises malerier, tegninger, grafikk, metall- og tekstilverk av nordiske kunstnere som Frida Hansen, Gerhard Munthe, Gustav Vigeland, Edvard Munch, Olaf Lange, Richard Bergh, Agnes Slott-Møller, med flere.
Internasjonalt samarbeid
Utstillingen er et samarbeid med Tate Britain (London), Prins Eugens Waldemarsudde (Stockholm) og Nordic Institute of Art. Over 30 verk er innlånt fra Tate Britain, som hovedverket «Love and the Pilgrim» (1896-97) og den store billedveven «The Adoration of the Magi» (1890), sistnevnte laget sammen med William Morris.
En rekke museumsinstitusjoner og private samlere bidrar også med utlån: Musée d’Orsay, British Museum, Manchester Art Gallery og Manchester Metropolitan University Special Collections.. Nordiske utlånere er Statens Museum for Kunst, Sorø Kunstmuseum, Kungliga Biblioteket, De kongelige samlinger, Stavanger Kunstmuseum og Vigelandmuseet.
Utstillingens kuratorer: Knut Ljøgodt (Nordic Institute of Art) og Alison Smith (National Portrait Gallery, London), i samarbeid med Karin Sidén (Prins Eugens Waldemarsudde) og Line Daatland (Kode).