Hos Sæverud: Draumkvedet
Klaus Egges Draumkvede-sonate
Berit Opheim og Torleif Torgersen (foto: Gry Senderud/Helge Skodvin).
En middelaldersk dødsreise, i stuen på Siljustøl.
Kjøp billettDraumkvedet er Norges mest kjente folkevise, og inspirerte Klaus Egges første pianosonate fra 1933 med samme navn.
Berit Opheim og Torleif Torgersen tar oss med på innsiden av musikken, i samtale med musikkurator ved Kode, Johannes Holtmon.
Praktisk informasjon
Sted: Siljustøl
Varighet: 60 min.
Pris: 290,- for voksen og 50,- for barn.
Dersom du er kode medlem UNG får du konsertbilletter til 100,-
Om Draumkvedet, av Klaus Egge
Mange av de norske komponistene som fant sin stemme på 1920- og 30-tallet prøvde å finne en middelvei mellom et nasjonalt tonespråk og mer moderne og dissonerende elementer. Klaus Egge (1906-1979) var en av dem som utforsket dette skjæringspunktet, blant annet med sin monumentale Draumkvede-sonate fra 1933.
Det episke visjonsdiktet «Draumkvedet» er en hjørnestein i norsk folkediktning. Det forteller om Olav Åsteson som faller i søvn på julaften og sover helt til trettende dags jul. I drømme reiser han til dødsriket, helvete og paradis, og blir vitne til dommedagen.«Draumkvedet» stammer fra senmiddelalderen, men de første nedskrevne versjonene finner vi først på 1800-tallet, da bl.a. Ludvig Mathias Lindeman skrev ned tre melodier fra folkemusikktradisjonen.
Klaus Egge brukte disse tre Draumkvede-melodiene som utgangspunkt for en pianosonate i fire satser, som gjenspeiler handlingen i diktet. Han skapte et verk med et moderne tonespråk bygd over prinsipper i folkemusikktradisjonen. Musikken er både mystisk og lyrisk, dissonerende og harmonisk.
På denne konserten får man både høre Klaus Egges pianosonate og folkemelodiene den er bygget på.
Om artistene
Berit Opheim er en av våre mest respekterte folkemusikere. Med en nysgjerrig holdning til musikk har hun stadig funnet nye uttrykk, blant annet innen tidligmusikk, middelaldermusikk, samtidsmusikk og improvisert musikk. Hennes musikalske allsidighet har vunnet mange lyttere på tvers av sjangrene, og hun leker seg stadig i grenselandet mellom dem. Opheim startet karrieren på slutten av 1980-tallet, og er kjent for sin konsentrerte formidling, sceniske ro og dypvarme stemme.
Torleif Torgersen har hatt en omfattende virksomhet som solist og kammermusiker både med klassisk repertoar og ny musikk. Torleif Torgersens første solo CD med klaververk av Fartein Valen og Lasse Thoresen (Simax) ble nominert til Spellemannsprisen i 1995. Siden har han spilt inn samtlige klaververk av Klaus Egge (Simax) og deltatt på en rekke innspillinger med musikk komponert spesielt for ham av komponister som Matthew Burtner, Jon Øivind Ness, Henrik Hellstenius, Eivind Buene og Mark Adderley. Torleif Torgersen er professor ved Griegakademiet i Bergen.