Hopp til innholdet

Sükran Moral

My Pain My Rebellion

Foto av tre menn i dress som sitter sammen med en kvinne i brudekjole.

Sükran Moral: «Marriage with three men», performance/video, 2010 (video still). Courtesy Galeri Zilberman / Sükran Moral

Når

Hvor Stenersen

Vises til 3. april 2016: Barnebruder, vold mot kvinner, omskjæring, homofobi og flerkoneri. Dette er bare noen av temaene tyrkiske Sükran Moral tar opp i sitt kontroversielle kunstnerskap.


Sükran Moral (f. 1962) er en av de meste omstridte og markante skikkelsene på den europeiske samtidskunstscenen.

Siden starten av 90-tallet har hun gjort seg bemerket med kompromissløs performancekunst og kraftfulle installasjoner, som blant annet har ført til at hun har blitt truet på livet i Tyrkia.

Høsten 2015 åpner hennes største separatutstilling så langt i karrieren, Sükran Moral - My Pain My Rebellion, på Kode.

Morals kunst handler blant annet om frihetsberøvelse. Hvordan de svake i samfunnet diskrimineres og misbrukes av andre mennesker. Hele hennes kunstnerskap er basert på handlinger som utfordrer etablerte hierarkiske strukturer – enten det er sosialt, kulturelt eller politisk.

«Hvis kunst ikke endret samfunnet, ville ikke diktatorer ansett den som sin fiende. Dette er grunnen til at skulpturer rives ned, at bilder forbys og at kunstnere ekskluderes fra samfunnet.» Sükran Moral til Klassekampen, 28.10.15

Særlig er vold mot kvinner et tilbakevendende emne i Morals kunst, men hun arbeider også med grupper som lever i samfunnets randsoner, som psykisk syke, prostituerte, transseksuelle og flyktninger.

Provokasjon og kritikk er hennes kunstneriske våpen. Med sin egen kropp som instrument, går hun rett inn og iscenesetter seg selv i forskjellige miljøer, som psykiatriske institusjoner, tyrkiske bad og bordeller. Slik bryter hun med normer og tabuer for hvordan og hvor en kvinne kan agere, noe som gjør Sükran Morals performancer intense og særegne.

Morals kunst problematiserer temaer som identitet, kjønn, migrasjon, død, mistillit til kunsthistorien og annerledeshet. Dette gjør henne til en av samtidskunstens mest kraftfulle og politiske stemmer akkurat nå.

Utdrag fra anmeldelser

«Den tyrkiske kunstneren Sükran Moral er blitt tiet ihjel og truet på livet. Det har lært henne å kjempe hardere.»
stort intervju med Moral i Aftenposten K her

«Jeg har gåshud på ryggen og klump i halsen fra det øyeblikket jeg kommer inn i utstillingen».
For NRKs kritiker Mona Pahle Bjerke ble utstillingen «My Pain My Rebellion» en sterkere opplevelse enn hun hadde trodd. Hør anmeldelsen her.

«Et verk som «The Vagina Room» vil deinitivt ikke kunne stilles ut i Tyrkia - et land som i disse dager er i ferd med å vende ytringsfriheten ryggen [...] My Pain My Rebellion er ikke nødvendigvis en utstilling du vil ha glede av å se, men du vil ha godt av å ha sett den.»
Utdrag fra anmeldelse i Morgenbladet

Et foto fra en utstilling med ulike kunstinstallasjoner, som en installasjon av menneskelignende figurer på gulvet i liksvøp.

Fra utstillingen «Sükran Moran. My Pain My Rebellion» i Stenersen. Vi ser blant annet installasjonen "Apocalypse, 2004-2012". Courtesy Galeri Zilberman / Sükran Moral. Foto: Dag Fosse.

Et kunstfoto av tre menn kledt i dress, sittende med buksene på knærne sammen med en kvinne i brudekjole.

Sükran Moral: «Marriage with three men», performance/video, 2010 (video still). Courtesy Galeri Zilberman / Sükran Moral