Hopp til innholdet

Irma Salo Jæger

Verk fra samlingen

Et stort abstrakt maleri i hvittoner og sterke farger.

Irma Salo Jæger: ...at lukten av den kunne kjennes gjennom nesen..., 1968. © Irma Salo Jæger/BONO. Foto: Dag Fosse.

Når

Hvor Lysverket

Vises til 6. mars 2019: Irma Salo Jæger (f. 1928) presenteres med en samlingsutstilling i Tårnsalen, hvor museet viser syv monumentale verker – fem av dem innkjøpt i fjor.

«Fargen er hele tiden så naturlig tilstede overalt at vi ikke legger merke til den. Derfor er det viktig at noen passer på den, tar vare på den. Det er vel også malerens viktigste oppgave»
– Irma Salo Jæger

Den finsk-norske kunstneren Irma Salo Jæger har vært en sentral aktør på den norske kunstscenen i mer enn seksti år og presentasjonen på Kode viser et utvalg verk fra slutten av 60-tallet og frem mot starten av 2000-tallet.

Dristig fargebruk

Jæger innledet sitt kunstnerskap rundt 1960 med abstrakte komposisjoner i jordfarger. Etter noen år løses de klart definerte komposisjonene opp i ekspressiv retning, mens jordfargene erstattes av intense, lysende spektralfarger. Den dristige fargebruken setter Jægers bilder i en særstilling i norsk kunst.

Blant verkene i Kodes samling er maleriet …at lukten av den kunne kjennes gjennom nesen… (1968). Med heftige, hvite strøk og grupperinger av fargefelt vitner verket, sammen med en serie likeartede malerier fra denne tiden, om Jægers interesse for lys, rom og bevegelse, inspirert av tidens opkunst – kunstretning basert på en optisk virkende illusjonseffekt. Sanseligheten i verkene blir blant annet konkretisert gjennom de poetiske verkstitlene.

Et flagg for menneskeheten

Fortsatt ved bruk av spektralfargene videreførte Jæger sine komposisjoner innenfor en renere, arkitektonisk struktur. Et annet av verkene er Utkast til et verdensflagg (1972), utført i store, sammensydde fargefelter i filt, et verk som ikke har vært vist for publikum siden det første gang ble utstilt i 1972. Verket spiller på en tanke om at alle nasjoner burde hatt et felles flagg, inspirert av FNs Verdenserklæring om menneskerettigheter: «Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter […] og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd», et tema som Jæger også behandlet i en serie malerier fra denne perioden.

Irma Salo Jæger studerte først kunsthistorie i hjemlandet Finland, før hun bosatte seg i Norge og startet sin utdannelse som maler. Gjennom sitt kunstneriske virke har hun blant annet engasjert seg i miljøproblematikk og utført flere offentlige utsmykningsarbeider, blant annet for Bøler T-banestasjon i Oslo.

Et foto fra en utstilling i den futuristiske Tårnsalen i Bergen med store fargesterke, abstrakte bilder og tekstilverk.

Fra utstillingen «Irma Salo Jæger. Verk fra samlingen» i Tårnsalen. Foto: Dag Fosse/Kode.