Hopp til innholdet

Det eksperimentelle selvet

Edvard Munchs fotografier

Et fotografisk selvportrett av Edvard Munch.

Edvard Munch med briller, foran to akvareller og «Stående dame med samojed» II / Self-Portrait in the Front of Two Watercolours at Ekely II, 1930. Munchmuseet

Når

Hvor Rasmus Meyer

6. september 2019 til 19. januar 2020: Edvard Munch brukte fotografiet som et eksperimentelt medium og plasserte ofte seg selv foran linsen. «Det eksperimentelle selvet» presenterer et stort utvalg fotografi og filmer av kunstneren.

«Jeg har en gammel umoderne kasse som jeg har tatt utallige bilder av mig selv med. Det gir ofte forbausende virkninger. Når jeg engang blir gammel og ikke har noe bedre å foreta mig enn at sysle med en selvbiografi, da skal også alle mine fotografiske selvportretter frem i dagens lys.» Edvard Munch, 1930.

En utprøvende fotograf

I februar 1902 kjøpte Munch sitt første kamera. Som amatør stilte han ikke ut fotografiene sine. Munch ble en utprøvende fotograf som utnyttet effekter av «feil» kamerabruk, slik som forvrenging, utviskete bevegelser og uvanlige kameravinkler. Effektene som oppsto gjenspeiler de formmessige strategiene han tar i bruk innenfor maleri og grafikk.

Han eksperimenterte også med filmmediet, hvor virkningene av tid og bevegelse ved fotografering gjerne blir satt i spill på humoristisk og tilsiktet vis.

Resultatet er utprøvende og poetiske gjengivelser av kunstneren selv og hans umiddelbare omgivelser. Vi ser kunstneren avbildet på nerveklinikken, på stranden og i hagen på Ekely.

Fotografi og film

Munchs fotografier har blitt datert til to perioder. Munch begynte å fotografere i 1902, samme år som det mangeårige forholdet til Tulla Larsen tok slutt med et pistolskudd som skadet en av kunstnerens fingre. Denne hendelsen, samt at karrieren nå skjøt fart, utløste en periode med stadig større følelsesmessig kaos, som kulminerte i en hvilekur på den private klinikken til Dr. Daniel Jacobson i 1908–1909.

Den andre aktive perioden, fra 1927 til midten av 1930-tallet, var avbrutt av suksessrike retrospektive utstillinger i Berlin og Oslo, og av en blødning i Munchs høyre øye som midlertidig hemmet synet hans. Det var også på denne tiden Munch forsøkte seg på amatørfilm.

To utstillinger

«Det eksperimentelle selvet. Edvard Munchs fotografier» vises i Rasmus Meyer. Utstillingen er kuratert av Munch-spesialist Patricia G. Berman og er kommet i stand i samarbeid med Munchmuseet og The American Scandinavian Foundation.

Utstillingen vises parallelt med utstillingen «Edvard Munch. I oss er verdener» i Stenersen, som er en bred presentasjon av Munchs malerier og grafikk.

Et eldre fotografi av en naken kvinne med ryggen til, med langt flommende hår, foran en maleri av Munch.

Modell i Edvard Munchs atelier II / Model in Edvard Munchs studio II, 1902. Munchmuseet.

Et fotografisk selvportrett av Edvard Munch liggende i helfigur, kun ikledt et laken.

Edvard Munch à la Marat ved badekaret på Dr. Jacobsons klinikk / Self-Portrait à la Marat at Dr Jacobsons Clinic in Copenhagen, 1908-09. Munchmuseet.

Et fotografisk selvportrett av Edvard Munch.

Edvard Munch foran Marats død V / Self-Portrait in Front of Death of Marat at Ekely V, 1930. Munchmuseet.