Blodig alvor
Norsk kunst på 80-tallet
Fra utstillingen «BLODIG ALVOR» i Stenersen, 2010. Foto: Dag Fosse.
Når
Hvor Stenersen
2010: BLODIG ALVOR byr på den første sammenhengende presentasjonen av de mange ulike strømningene som gjorde seg gjeldende på 1980-tallets norske kunstscene.
Norsk kunst på 1980-tallet var preget av store lerreter malt med kraftig pensel, den såkalte ny-ekspresjonismen. Men tiåret ble også preget av kunstnere som utforsket formen, det analytiske og det prosessuelle.
Utstillingen BLODIG ALVOR oppsummerer og setter i perspektiv både det uttrykksmessige mangfoldet og de radikale endringer som norsk kunst gjennomgikk i dette tiåret. Fotografiet fikk sitt endelige gjennombrudd i kunsten og internasjonale bevegelser som konseptkunst, Land Art og Arte Povera gjorde seg gjeldende.
På 80-tallet utforsket billedkunstnerne en rekke nye medier. De arbeidet også gjerne på tvers av sjangrene med aksjoner, happenings og performance, ofte inspirert av den alternative musikkscenen og andre sub-kulturer.
Installasjonskunsten befestet seg som en egen utvidet uttrykksform og det skjedde en bevegelse mot en mer ekspressiv materialbruk. Maleriet fikk en fornyet posisjon og opererte ofte med et mylder av kunsthistoriske stilsitater, eller med arkaiske symboler utført i store formater med brede, spontanistiske penselstrøk. Kunsten beveget seg også bort fra en ytre samfunnsengasjert agenda, som hadde vært markant på 70-tallet, og over mot et mer introvert uttrykk, ofte med referanser til naturmystikk og mytologi.
Utstillingen er produsert av Bergen Kunstmuseum og skal videre til Sørlandets Kunstmuseum, Haugar Vestfold Kunstmuseum og Trondheim Kunstmuseum. Kurator er Eli Okkenhaug.