Utstillingen «Til skue» er den første store retrospektive presentasjonen av bergenskunstner Arvid Pettersen.
Årets sommerutstilling på Kode følger hans utvikling av en personlig bildeverden som har vært i stadig endring – akkurat som livet selv.
Arvid Pettersen (f. 1943) er en nestor i norsk og nordisk kunstliv. Utstillingen «Til skue» er den første omfattende presentasjonen av hans kunstnerskap i et norsk kunstmuseum.
Utstillingen inngår i Kodes serie med viktige norske kunstnere tilknyttet Vestlandet. I salene på Stenersen vil publikum møte arbeider fra fem tiår, men også flere helt nye arbeider.
Endring som drivkraft
«En kunstner må våge å ta spranget ut i fossen og forsøke å svømme til lands», er et råd Pettersen ofte har gitt sine kunststudenter. Uviljen mot å gjenta seg har vært en viktig drivkraft gjennom hans mer enn femti år som bildekunstner.
Motivene spenner bredt, fra komplekse komposisjoner og urovekkende naturscener – til portretter av mennesker som ikke finnes og møbler med personlighet. Som en rød tråd har han holdt fast ved det tradisjonstunge maleriet. Klassiske sjangre som landskap, portrett og stilleben blir tatt opp til ny behandling, i et formspråk som har vekslet uanstrengt mellom det forestillende og det abstrakte.
Arvid Pettersen: Skog/Forest, (1973).
Arvid Pettersen: Tett i pappen – Stor i kjeften II, (1995–96).
Arvid Pettersen: Ten Years After Rolling Stones (1982).
Arvid Pettersen: The Bog – The View of the Fugitive, (2014).
Arvid Pettersen: fra Folk som ikke eksisterer I-XII (2020).
Arvid Pettersen: The Evidential Boot of the Dead Pusher, (1985).
Sentralt kunstnerskap
Pettersen fikk tidlig en sentral posisjon i nordisk kunst, og har hatt en utstrakt utstillingsvirksomhet i både inn- og utland. Flere undervisningsperioder ved norske kunstakademier har vært en viktig impuls for hans eget arbeid.
Samlet viser produksjonen utviklingen av en personlig bildeverden, og på samme tid et svært bevisst forhold til maleritradisjonen og kunstverkets kommunikasjonskraft.
Pettersen startet sin kunstnerutdanning ved Bergen Kunsthåndverkskole og markerte seg tidlig på den lokale kunstscenen. Han debuterte på Vestlandsutstillingen på Bergens kunstforening og Høstutstillingen i Oslo i 1967. I 1970-årene markerte han seg blant annet som del av kunstnergruppen LYN med blant andre Bård Breivik og Svein Rønning.
Første store retrospektive utstilling
Gjennom karrieren har han gjort mangfoldige utstillinger i de nordiske landene og deltatt på internasjonale mønstringer som Venezia-biennalen i 1976, ved Guggenheim museum, New York, i 1982 og Chinese European Art Center, Xiam, i 2001. Flere undervisningsperioder ved norske kunstakademier har vært en viktig impuls for hans eget arbeid.
Dette er den første større retrospektive presentasjonen av Arvid Pettersens kunst ved et norsk kunstmuseum, og inngår i Kodes presentasjoner av sentrale kunstnerskap med tilknytning til Vestlandet.
Utvalget til utstillingen inkluderer mer enn 60 verk fra fem tiår, med en hovedvekt på verk fra 1980-tallet og nyere arbeider.
Arvid Pettersen. Foto: Dag Fosse.
Om utstillingen
Utstillingen er kuratert av Gabriel J. Kvendseth og prosjektleder er Frode Sandvik, Kode.
Utstillingen ledsages av en større publikasjon, som er til salgs i resepsjonen.