Hopp til innholdet

Olea Crøger: Folketonesamler og foregangskvinne

Sang, historie og hardingfele i Griegs villa

Et fotografi av folkemusiker Anne Hytta som holder hardingfelen sin opp foran halve ansiktet.

Anne Hytta (foto: Agnete Brun).

Når

Hvor Troldhaugen

Inngang 290/250/100/50 kr

Søndag 24. september: Hør toner fra folkemusikkens foregangskvinne, framført av to av våre fremste folkemusikere!

Berit Opheim og Anne Hytta fremfører musikk og forteller i Griegs egen stue.

Det blir også konsertsnakk i kafeen kl. 14.30, en halvtime før konsertstart.

Kjøp billett

I denne konserten blir vi kjent med historien om Olea Crøger, som var den første store samleren av folkeviser og folkeminner i Norge tidlig på 1800-tallet.

Om konserten

Olea Crøger (1801-1855) var en av de første som systematisk samlet inn folkeminner og folkemelodier i Norge. Hun samlet spesielt inn i områdene Heddal, Morgedal, Kviteseid og Seljord.

Hun var den som førte Magnus Brostrup Landstad inn i folkeviseverdenen, og overbeviste Jørgen Moe om at det fantes en egen norsk balladetradisjon.

Da Crøger overlot det meste av samlingene sine til M.B. Landstad og Ludvig Mathias Lindeman, utgitt som «Norske Folkeviser» fra ca. 1852, ble hun derimot så vidt nevnt i forordet.

Disse folkevisene inspirerte blant annet Edvard Grieg, Han refererer mye til Lindeman i brevene sine, men visste sannsynligvis ikke at det meste av melodimaterialet var samlet av Olea Crøger.

Crøger møtte nok ikke Edvard Grieg, som var 12 år gammel da hun døde, og det er usikkert om hun noen gang møtte Ole Bull. Både Crøger og Ole Bull møtte derimot Myllarguten, og Ole Bull skrev ned flere av Myllargutens slåtter.

Crøger reiste mye rundt og sang for folk og fikk folk til å synge for seg. Hun inviterte ofte «kildene» hjem til gården i Seljord og vartet opp med god mat og drikke. På denne måten fikk hun tilgang til folkeviser og materiale som ellers sannsynligvis hadde blitt borte.

Denne søndagen presenterer to av våre fremste folkemusikere sangene hun samlet for publikum på Troldhaugen.

Et portrettfoto av folkemusiker Berit Opheim som ses i profil.

Berit Opheim (foto: Gry Senderud).

Et foto av Nina og Edvard Griegs stue på Troldhaugen. Interiøret er preget av laftede trevegger, tregulv og møbler i plysj og jordtoner. En lysekrone i messing henger i taket og vi ser Griegs Steinway-flygel som står midt i rommet. På veggen henger en rekke ulike fotografier og malerier fra Griegs tid.

Foto: Dag Fosse / Kode

Et fotografi av folkemusiker Anne Hytta som smiler foran en mørk bakgrunn.

Om artistene

Berit Opheim er en av våre mest respekterte folkemusikere. Med en nysgjerrig holdning til musikk har hun stadig funnet nye uttrykk, blant annet innen tidligmusikk, middelaldermusikk, samtidsmusikk og improvisert musikk. Hennes musikalske allsidighet har vunnet mange lyttere på tvers av sjangrene, og hun leker seg stadig i grenselandet mellom dem. Opheim startet karrieren på slutten av 1980-tallet, og er kjent for sin konsentrerte formidling, sceniske ro og dypvarme stemme.

Anne Hytta fra Sauland i Telemark, bosatt i Oslo, er prisbelønt hardingfelespiller og komponist som arbeider både med det tradisjonelle folkemusikkrepertoaret og med nyskrevet musikk. De smidige linjeføringene i vår gamle tradisjonsmusikk er utgangspunktet hennes i alt musikalsk arbeid. Som frilansende musiker er hun involvert i en rekke ulike prosjekter, fra middelaldermusikk til improvisasjonsmusikk, fra solo til større ensembler.

Billetter

Voksne kr. 290/Kode medlem kr. 250/Student kr. 100/Barn kr. 50

Praktisk informasjon:

Det blir også konsertsnakk i kafeen kl. 14.30, en halvtime før konsertstart.

Konsertbilletten inkluderer også inngang til museet og Griegs villa.

Museet er åpent som vanlig, med omvisninger i villaen, gratis audioguide på uteområdet, kafé og utstilling.

Varighet: 60 minutter.

Les mer