Pierrot Lunaire, Schönbergs mesterverk
Tora Augestad. Foto: Thomas Kolbein Bjork Olsen
I samarbeid med BIT20:
Schönbergs banebrytende melodrama om den månesyke klovnen Pierrot, som tar for seg kjærlighet, sex, religion, vold, kriminalitet og blasfemi. Med atonalitet og talesang er verket like rystende i dag som det var ved uroppførelsen i Berlin i 1912.
Inkludert i billetten: Konsertprat i kafeen i forkant.
Kjøp billettOm Pierrot Lunaire, med BIT20 og Tora Augestad
Om programmet
Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire (1912) er en milepæl i den musikalske modernismen. Med utgangspunkt i Albert Girauds diktsyklus med samme navn, skapte Schönberg et kunstverk som fortsatt i dag evner å sjokkere.
Schönberg brøt flere musikalske barrierer med dette verket. Noe av det første som slår en er den spesielle sangstilen, såkalt sprechgesang (talesang). Dette er en teknikk hvor teksten fremføres som en teatralsk kombinasjon av snakking og sang.
Verket er dessuten et tidlig eksempel på atonalitet. Kort sagt vil det si at den ikke er komponert i en bestemt toneart, og at et klart tonalt sentrum mangler. Til og med sammensetningen av instrumenter var stilskapende: fløyte, klarinett, fiolin, cello og piano – denne typen kvintett omtales den dag i dag som et Pierrot-ensemble.
I sentrum for det hele står den månesyke klovnen Pierrot, som synger om noen av de mest kontroversielle temaene i brytningstiden i Europa omkring 1900: kjærlighet, sex, vold, materialisme, religion og psykologi. Et verk av sin tid som er minst like relevant 112 år senere.
Programmet byr også på mer spennende musikk. Sangen «Mondnacht» fra Robert Schumanns Liederkreis (1840) viser hvordan månen også var et viktig symbol i romantikkens diktning. Friedrich Holländers «Wenn ich mir was wünschen dürfte» tar oss med til 1930-tallets cabaret- og filmmusikk. Tine Surel Langes Arctic Creatures Repparfjord problematiserer klima og miljø, med utgangspunkt i konflikten om gruvedrift ved Repparfjorden.
Tora Augestad
Bergensfødte Tora Augestad er en anerkjent sanger og skuespiller kjent for sin allsidighet og uttrykksfulle stemme.
Augestad har markert seg som en sentral figur innenfor både den klassiske og moderne musikkscenen. Med en unik evne til å formidle følelser gjennom sangen, har Augestad utforsket ulike sjangre, inkludert opera, jazz og kabaret. Hun har samarbeidet med flere fremtredende musikere og kunstnere nasjonalt og internasjonalt.
Tora Augestad har også vært en del av ulike teaterproduksjoner, der hennes scenepersonlighet og musikalske talent har fått anerkjennelse. Hennes kunstneriske bredde og engasjement for å utforske ulike uttrykksformer gjør henne til en betydelig skikkelse i det norske kulturlandskapet.
Halldis Rønning
Halldis Rønning fra Bergen er en anerkjent norsk dirigent, fiolinist og kunstner.
Hun dirigerer jevnlig ledende orkestre og ensembler i inn og utland og hun er særlig kjent for sitt engasjement på vegne av ny musikk. Sist gang hun dirigerte BIT20 var på Ultima festivalen i Oslo i 2020.
I tillegg til å være dirigent i tradisjonell forstand, har hun de siste årene også beveget seg mot en mer kreativ utøverrolle hvor hun utforsker improvisasjon med orkester, komposisjon og tverrkunstneriske prosjekter. Som komponist uroppførte hun sitt sceniske verk «Hrafntinna» på den Islandske Opera i 2022.
Hun tar for tiden en doktorgrad i dirigering ved Universitetet i Stavanger og avslutningskonsert blir med Stavanger Symfoniorkester i august 2025.
Halldis Rønning. Foto Britt Embry
Tora Augestad. Foto: Thomas Kolbein Bjork Olsen
Program
Friedrich Holländer (1896-1976)
«Wenn ich mir was wünschen dürfte», fra filmen Der Mann, der seinen Mörder sucht (1931)
Tine Surel Lange (1989)
Arctic Creatures Repparfjord (2019)
Robert Schumann (1810-1856)
Liederkreis, Op. 39: No. 5, «Mondnacht»
Arnold Schoenberg (1874-1951)
Pierrot Lunaire (1912)
Konserten arrangeres i samarbeid med BIT20
Store opplevelser i Troldsalen
Det er mulig å kjøpe denne konserten som en konsertpakke, hvor du får tre konserter for kun 700 kroner.
4. februar: Yukari Ohno
17. februar: Pierrot Lunaire, Schönbergs banebrytende mesterverk
14. april: Matyáš Novák
Billett til konsertpakken kan kjøpes her.
Praktisk informasjon
Det blir mulig å kjøpe billett til hver enkelt konsert i inngangsdøren på konsertdagen, med forbehold om at det er ledig plass.
Inkludert i billetten: Kl. 14.15 blir det konsertprat i kafeen med årets huskomponist Andreas Gundersen, kurator Monica Jangaard og formidler Maike Flick.
Konsertene varer i cirka en time.
Konsertbilletten inkluderer også inngang til museet og Griegs villa.
Museet er åpent som vanlig, med omvisninger i villaen, gratis audioguide på uteområdet, kafé og utstilling.
Se også
Konserten finner sted på Troldhaugen.