Utsatt: Henrik Håkansson

Utstillingen «Henrik Håkansson. A Hundred Pieces of a Tree (Norwegian Woods)» på KODE utsettes til mars 2019.

– Når utstillingen nå blir utsatt, er det leit, men av og til er kunsten større enn livet og uforutsette ting skjer, sier direktør Petter Snare.

Til sin utstilling på KODE arbeider Håkansson med en ny stedspesifikk installasjon med tittelen «A Hundred Pieces of a Tree (Norwegian Woods)». For å kunne vise verket på best mulig måte, må treet som skal brukes tørke lenger enn forutsatt. 

Dermed blir utstillingen «A Hundred Pieces of a Tree (Norwegian Woods)» flyttet til mars 2019. Utstillingen vil vises i Stenersensalen i KODE 2.

Første utstilling i Norge
Henrik Håkansson (f. 1968) har gjennom store deler av sitt kunstnerskap arbeidet med natur som tema i store multimediale installasjoner.

Dette er Håkanssons første separatutstilling i Norge. Han kan vise til en lang internasjonal karriere som strekker seg tilbake til midten av 90-tallet, med deltagelse på Sydneybiennalen (2014), Documenta 13 (2012) og to ganger på Veneziabiennalen (1997, 2003), og med separatutstillinger på blant annet De Appel i Amsterdam (2003), Lunds konsthall (2012), Kunsthalle Basel (1999) og Moderna Museet (2003), for å nevne noen.

Et minne om et tre
Henrik Håkansson setter gjerne biologiske elementer som trær, planter, jord og insekter rett inn i utstillingssalene og lar slik naturen selv spille hovedrollen. Han har blant annet spilt inn lerkesang på vinyl, skapt prosjekter basert på vindtunneller for fugler, og laget malerier av mygg som kolliderer med lerretet.

Håkanssons prosjekt på KODE er en stedsspesifikk installasjon med tittelen «A Hundred Pieces of a Tree» (Norwegian Woods)». Hovedelementet i verket vil være en dissekert svartor (Alnus glutinosa), hentet fra skogen ved Svartediket i Bergen. Det oppstykkede treet kan reflektere et gammelt, fragmentert minne, eller noe fra en arkeologisk utgraving – en etterlevning fra en annen kultur som presentert på et museum.

Systematiske naturstudier
Håkansson tar i bruk virkemidler som ofte ligner på vitenskapens systematiske metoder, som disseksjon og nærbilder, og framhever på samme tid både orden og uorden. I Håkanssons tvetydige iscenesettelse, framstår naturen både uventet og urovekkende. Han forstyrrer det bildet av naturen som vi har lært oss å sette pris på.

På denne måten tar Håkansson opp vårt komplekse forhold til naturen – ikke bare knyttet til etikk og økologi, men også til selve definisjonen av natur slik den har blitt fremkultivert av kunsten og vitenskapen gjennom de siste århundrene.  

  • 1 mar 2019
  • Kode 2
  • 120,- / 60,- / 0,- *

* Adgang alle Kode museer i 2 dager. Voksne 120,- / Studenter 60,- / Barn under 16 år 0,-