DKS: Edvard Munch

Omvisning for skoleelever i Edvard Munch-samlingen i KODE 3. Blant skattene vi skal se er nøkkelverk som Inger på stranden, Melankoli, Aften på Karl Johan, Sjalusi, og Selvportrett.

Edvard Munch-utstillingen som vises i KODE 3, er verdens tredje største museumssamling av Munch-verk. Blant skattene er flere av hans nøkkelverk som Inger på stranden, Melankoli, Aften på Karl Johan, Sjalusi og Selvportrett.

aften_på_karljohan   BBM 489

 

1.-2. TRINN: På hattejakt i kunstskattene

Hvem er Inger med den gule stråhatten på Åsgårdstrand? Hva tenker hun på? Hvem bærer flosshatter i den mørke byen som er avbildet i Aften på Karl Johan?
Omvisningen tar utgangspunkt i jakten på den gule stråhatten som blant annet finnes i maleriet Inger på stranden. Vandringen fortsetter videre, på jakt etter flosshattene i Aften på Karl Johan. I omvisningen ser vi på flere av Munchs mest kjente verk. Underveis tar vi også i bruk rekvisitter for å aktivisere elevene i en dialogbasert formidling.

 

3.-4. TRINN: Farger og følelser

Har følelser farger? Kan vi bli grønne av sjalusi? Munch brukte farger som symbol for følelser. Hvilke farger tenker du glad, sint, redd eller forelsket kan ha? Vi ser på hvordan Munch bruker farger for å uttrykke følelser i sine bilder.
Munch malte ofte maskelignende ansikter i sine verk. Foran maleriet Sjalusi tar vi på oss «masker» som forandrer fargen i ansiktene våre, og vi undersøker hva som skjer når ansiktsfarge og mimikk endres. Oppstår det nye følelsesuttrykk? Elevene og formidler samtaler om Munch sin evne til å gi bildene stemning og om hvordan han uttrykte følelser gjennom farger, former, motiv og penselstrøk.

 

5.-10. TRINN: Fra visuelt til verbalt

Elevene setter ord til Munchs bilder. Hva ville personene i Munchs bilder sagt og tenkt om de fikk uttrykke seg språklig?
Elevene jobber både enkeltvis og i grupper og får fantasere rundt hva Munchs karakterer tenker og føler. De skriver ned sine tanker og ideer og fremfører dette gjennom miming og dramatisering. Gjennom den elevsentrerte dialogen formidles også kunnskap om Munch og hans kunst.

 

Sted

KODE 3, Rasmus Meyers allé 7

Tid tirsdag–fredag fra kl. 11
Varighet 1 time
Antall elever Inntil 30 per gruppe
Fagtilknytning norsk, kunst og håndverk
Periode Hele skoleåret

BESTILL PLASS HER

Grupper som ønsker å gå på egenhånd i utstillingene må også bestille tid på forhånd. Tilbudene til grunnskolen inngår i Den kulturelle skolesekken (DKS) og er gratis.

KODE har innført et krav om minimum 2 voksen ved gruppe på over 15 elever i småskoletrinnene. Maks antall elever i en gruppe 30 stk. Dette grunnet sikkerhetshensyn og for at elevene skal få en best mulig opplevelse i museet.