PM: Ny KODE-utstilling: «Nikolai Astrup - Ut av skyggen»

Ny KODE-utstilling: «Nikolai Astrup - Ut av skyggen»

Magical in every sense.
Alastair Smart, The Telegraph

Tolkienesque scenes of Midsummer magic.
Jonathan Jones, The Guardian

Fredag 3. mars åpner den nye Nikolai Astrup-utstillingen «Ut av skyggen» på KODE.

–    Vi gleder oss over igjen å kunne vise Nikolai Astrups kjente malerier etter fjorårets internasjonale turné, sier KODE-direktør Karin Hindsbo.

Nikolai Astrup (1880–1928) ble lansert internasjonalt i 2016, gjennom en stor utstilling i London, Emden og Oslo. Sparebankstiftelsen DNBs utenlandssatsing har vært en eventyrlig suksess. Over 130.000 mennesker så turnéutstillingen, og den internasjonale pressen har skrevet begeistret om Astrups kunst. «He should be as famous as Edvard Munch», kommenterte The Guardian.

–    Det er strålende og helt på sin plass at Astrup har fått et større publikum og også et navn internasjonalt. Vi håper å ta med oss energien fra utenlandsturneen inn i den nye utstillingen her på KODE, og vi vil bruke erfaringene i vårt fremtidige forskningsarbeid på Astrup, sier Hindsbo.

«Nikolai Astrup – Ut av skyggen» er realisert av det nyetablerte Nikolai Astrup forskningssenter for kunst og landskap, et samarbeid mellom KODE og Sparebankstiftelsen DNB. I utstillingen blir vi blant annet kjent med Astrups inderlige forhold til naturen.

–    Utstillingen viser blant annet hvordan nattens mørke og barndommens mystikk var viktige inspirasjonskilder for Astrup. I den dunkle skumringen og i skyggen av et brennende bål vekkes naturen til live. Trær blir til troll og fjell får fjes, forteller kurator Kesia Eidesen.

«Nikolai Astrup – Ut av skyggen» åpner fredag 3. mars 2017 kl. 19.00 i KODE 4.

Kurator: Kesia Eidesen, fungerende prosjektleder for Nikolai Astrup forskningssenter for kunst og landskap ved KODE
Medkurator: Line Daatland, sjef for Kunst og design, KODE
Utstillingen består av verk fra Sparebankstiftelsen DNB sin store Nikolai Astrup-samling, samt verk fra KODE Kunstmuseene i Bergen.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med KODEs kommunikasjonssjef Eirik Kydland: eirik.kydland@kodebergen.no // 48123017

Nikolai Astrup, Fugl på sten, ca. 1913 (Foto: Dag Fosse/KODE)