PM: Karin Hindsbo går fra KODE til Nasjonalmuseet

Tiltrer 1. juni som ny direktør for Nasjonalmuseet.

- Det har ikke vært en enkel avgjørelse. Jeg har hatt en fantastisk tid i KODE. Samtidig er direktørstillingen ved Nasjonalmuseet en av de viktigste kulturstillingene i Norden, en utrolig mulighet jeg ikke har kunnet si nei til, forklarer Karin Hindsbo.

Hindsbo har vært KODE-direktør siden februar 2014. Hun tiltrer sin nye jobb 1. juni 2017.

Viktige løft for KODE

I løpet av sine tre år som direktør har hun tydelig preget KODE. En klar prioritering har vært å gi museet sunne og sikre bygg. I løpet av kort tid har alle KODEs sju arenaer vært gjennom viktige oppgraderinger, sikkerhetstiltak og renovering. Nyåpningen av Troldsalen og den første helhetlige oppussingen av KODE 1 må trekkes frem. Dette er arbeid som sikrer fremtiden til våre kulturskatter, og som byen og publikum vil ha stor glede av i årene fremover.

Hindsbo har jobbet målrettet med å bedre museets økonomi, blant annet gjennom strategisk samarbeid med sponsorer og det private. Dette har ledet til viktige faglige satsninger, som etableringen av KODEs forskningssenter for Nikolai Astrup og kunst og landskap i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB.

Debatt og samfunn

Direktørperioden til Hindsbo har vært preget av samfunnsaktuelle og kritikerroste utstillinger som «Kunst i kamp», «Sükran Moral: My Pain My Rebellion» og «Rolf Aamot: Maksimal informasjon per tidsenhet!». I 2016 satte KODE tidenes besøksrekord med nærmere 220 000 besøkende.

Hindsbo har markert seg som en synlig, entusiastisk og skrivende museumsdirektør. Med en rekke artikler i Aftenposten, Morgenbladet, NRK Ytring og Bergens Tidende har hun plassert kunst og kultur midt i det offentlige ordskiftet. De seneste årene er KODE blitt en av de mest omtalte kulturinstitusjonene i Norge.

Styret takker Hindsbo

KODEs styreleder Henning Warloe takker Karin Hindsbo for arbeidet hun har lagt ned.

- Hun har gjort en fabelaktig jobb. I løpet av tre år har Karin Hindsbo gjennomført en omfattende organiserings- og strategiprosess, gitt hele museet et sikkerhets- og forvaltningsløft, skapt stor oppmerksomhet rundt museet og sørget for tidenes besøksrekord for KODE. Hun er godt likt og respektert av både ansatte og styre. En viljesterk, uredd og moderne leder, som vi ønsker lykke videre, sier Warloe.

Styret starter så snart som mulig prosessen med å finne KODEs nye direktør.

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med KODEs kommunikasjonssjef Eirik Kydland: eirik.kydland@kodebergen.no // 48123017