PM: Karin Hindsbo blir KODEs nye direktør

Danske Karin Hindsbo (39) blir Erlend G. Høyerstens etterfølger som direktør for KODE.

Hindsbo har siden januar 2012 vært direktør ved Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) i Kristiansand. Det er det samme museet som avtroppende direktør Erlend G. Høyersten kom i fra før han ble direktør i Bergen. Nå forlater han KODE for å bli direktør for Danmarks nest største kunstmuseum, Aros i Aarhus, og blir altså erstattet av en danske.

– Det blir fantastisk spennende å skulle lede en av Nordens største og mest markante museumskonstellasjoner. Selv om jeg forlater mine kolleger og SKMU med tungt hjerte, er jeg trygg på at de vil forvalte og videreutvikle museet på en best mulig måte, sier Karin Hindsbo.

Søkte ikke stillingen
Dette er ikke bare en personlig anerkjennelse av Hindsbo, men også kompliment til SKMU som nok en gang rekrutterer toppleder til KODE. For Hindsbo har ikke søkt direktørstillingen og var selv overrasket da styreleder i KODE henvendte seg til henne for å høre om hun kunne være interessert.

– Jeg har fulgt mye med i hva som skjer i Bergen og på KODE siden jeg kom til Norge og også før det. Det er tydelig at KODE har utviklet seg og er en markert og dedikert institusjon. Bergen har en ambisiøs kunstarena og jeg gleder meg utrolig mye til å bli en del av dette, sier den påtroppende KODE-direktøren, som legger til at hun ikke egentlig hadde planer om å flytte på seg.

– Jeg er utrolig glad i SKMU og Kristiansand by, men dette var rett og slett et tilbud jeg ikke kunne si nei til, sier Hindsbo

Fornøyd styreleder
Styreleder i KODE, Per-Kristian Foss, er fornøyd med valg av ny direktør for KODE.

– Jeg mener vi har funnet en direktør som har den rette kombinasjon av ledererfaring, kunstfaglig bakgrunn, samt kreative og nyskapende egenskaper. Hun har også den rette motivasjon for oppgavene som venter i KODE, sier Per-Kristian Foss.

Karin Hindsbo har en mastergrad i kunsthistorie fra Aarhus Universitet. Før hun begynte som direktør ved SKMU kunne hun vise til over ti års ledererfaring, blant annet fra Århus Kunstbygning hvor hun var kunstfaglig leder og Den frie Udstillingsbygning i København hvor hun var leder. Begge steder har samtidskunst med internasjonalt samarbeid vært sentralt.

Hindsbo tiltrer som direktør ved KODE i begynnelsen av februar 2014.

For mer informasjon, kontakt informasjonssjef Henrik A. Berg, mob: 932 83 111