PM: Amerikanske Helen Frankenthaler åpner utstillingsåret på KODE

KODE fortsetter sin utstillingsserie med fokus på amerikansk kunst med den første store presentasjonen av Helen Frankenthaler (1928–2011) i Norden. Utstillingen Helen Frankenthaler – Woodcuts: Prints and Proofs, åpner fredag 8. februar.

– Helen Frankenthaler har lenge hatt ry som en av 1900-tallets fremste amerikanske kunstnere, det er en stor glede å kunne introdusere hennes innflytelsesrike kunstnerskap til et norsk publikum, sier KODEs direktør Petter Snare.

Helen Frankenthaler var en fremtredende skikkelse i den andre generasjonen av amerikanske abstrakte malere og hadde en nøkkelrolle i overgangen fra abstrakt ekspresjonisme til såkalt color-field painting på 1950-tallet. Hun fortsatte å være nyskapende innenfor maleri, papirbasert kunst, grafikk og andre teknikker gjennom hele sin karriere, som spenner over seks tiår.

Nyskapende tresnitt

På grafikkfeltet er Frankenthaler mest kjent for sine tresnitt – en teknikk hun begynte med i 1973 og fortsatte med resten av karrieren. Hun omfavnet teknikken og brukte den til dristige eksperimenter, noe som har fått æren for at tresnitt fikk en ny giv blant kunstnere på denne tiden. Fortsatt regnes hun blant tresnittets mest nyskapende utøvere.

Utstillingen Helen Frankenthaler – Woodcuts: Prints and Proofs på KODE samler 23 av hennes betydningsfulle arbeider fra tidlige verk som East and Beyond fra 1973 til det aller siste tresnittet hennes, Weeping Crabapple fra 2009, samt 25 prøvetrykk og originalmalerier på treplater som hun brukte til å lage en rekke av motivene.

Verkene demonstrerer en særegen tilnærming til farge og form og en trang til å tøye grensene av hva som var mulig å gjøre i tresnittprosessen.

Utstillingen har kommet i stand gjennom et samarbeid med Helen Frankenthaler Foundation i New York. Kurator for utstillingen er Dana Høegh.
Utstillingsåpning: Fredag 8. februar kl. 19.00 i KODE 4.

Pressebilder:

Nedlastingslenke (tom. 30/1): https://we.tl/t-N8GfpkEFGV

Kreditering pressebilder:
- Essence Mulberry, 1977. Eight-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Tyler Graphics Ltd., Bedford Village, NY
- Radius, 1993. Nine-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Tyler Graphic Ltd., Mount Kisco, NY

- Weeping Crabapple, 2009. Thirty-one-color Ukiyo-e style woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Pace Editions, Inc., NY
- Fotografi av Helen Frankenthaler i studio hos ULAE, 1972 © Courtesy Universal Limited Art Editions.

Pressekontakt: Maria Tripodianos, tlf.: 41459187

Helen Frankenthaler, Radius, 1993. Nine-color woodcut © 2019 Helen Frankenthaler Foundation, Inc. / BONO / Tyler Graphic Ltd., Mount Kisco, NY