KODE er Årets museum

Det var med stor glede at KODE mottok prisen som Årets museum 2014, torsdag kveld.

– Dette er stas og det er et privilegium å få motta prisen på vegne av museet! Vi har fått prisen blant annet på grunn av nytenkning, visjoner og vår vellykkede konsolidering. Det er flott med et slikt klapp på skulderen. Nå får vi bare fortsette den gode kursen, sier KODEs direktør Karin Hindsbo.

Hele museums-Norge var samlet i Håkonshallen i anledning Det nasjonale museumsmøtet, da statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag delte ut prisen torsdag 11. september.

I juryens begrunnelse går det fram at museet fikk prisen fordi det i flere år har arbeidet seriøst og nyskapende med å utvikle og tydeliggjøre museets samfunnsrolle. Samspillet mellom de ulike avdelingene, og helhetstenkningen som ligger bak sammenslåingen i sentrum ble også nevnt som bakgrunn for valget.

Også museets utstillinger og evne til å involvere publikum fikk rosende omtale. Blant annet ble KODEs tilbud for barn i KunstLab, fjorårets oppussing av Rasmus Meyers Samlinger og videreutviklingen av de tre komponisthjemmene KODE forvalter trukket frem her.

Det er Museumsforbundet som deler ut prisen «Årets museum». I tillegg til KODE var Jødisk Museum i Oslo og Telemark Museum nominert til den norske museumsprisen.

Juryen for årets museum består av stortingsrepresentant Ib Thomsen (leder), museumssjef Cornelia Lönnroth fra Göteborgs stadsmuseum og Haakon Flemmen, kulturredaktør i Klassekampen. Den fullstendige begrunnelsen bak utdelingen kan du lese her

Informasjonssjef Henrik A. Berg, tel 932 83 111
Informasjonskonsulent Maria Tripodianos, tel 414 59 187