Viser Astrups tidlige arbeid

– For Astrup var barndomstegningene en viktig inspirasjonskilde. De satte ham i den rette stemningen, sier Tove Haugsbø, kurator for KODEs nye Astrup-utstilling.

Til utstillingen «Nikolai Astrup – Veien hjem» har hun plukket ut flere verk fra samlingene som ikke tidligere er vist, blant annet Astrups samling med barndomstegninger.

Ifølge Astrup hadde barn det perfekte blikket til å skildre naturen, åpent og ekte. For å sette seg tilbake til sin barndoms tilstand tok Astrup vare på over 900 skisser og tegninger fra barndomsårene som han samlet i utklippsbøker. Disse kunne han bla i når han trengte inspirasjon i sitt arbeid.

Ung mann med kunstnerdrøm
Haugsbø er nyansatt førstekonservator ved KODE og leverte i fjor doktorgrad på Nikolai Astrup.

– Det er fint å få vise hele bredden i kunstnerskapet hans, utstillingen viser hvordan han fra ung alder hadde en helt egen måte å gjengi kunsten på – han var en naturlig kolorist, sier hun.

Verkene i utstillingen følger kunstnerens utvikling fra han var en ung gutt med en sterk kunstnerdrøm, via årene med studier hos Harriet Backer i Oslo og Christian Krogh i Paris, til senere arbeider i ulike teknikker fra hjemkommunen. Utstillingen viser også flere av Astrups samtidige kunstnere, valgt ut på bakgrunn av brevkorrespondanse. Den unge Astrup var nemlig en svært reflektert gutt.

– Som 16-åring skrev han 40 siders lange brev hvor han kritisk analyserte sine samtidige kunstnere. Han berømmet Kittelsen for sin fantasi og Erik Werenskiold for sine folkelivsskildringer, mens han mente at Fritz Thaulow manglet følelse og fantasi i sine gjengivelser, forteller Haugsbø.

Skulle bli prest
Som utklippsbøkene viser, var Astrup opptatt av kunst fra ung alder av. Men faren ønsket noe annet, han sendte gutten til Trondheim for teologiske studier da han var 15 år. To år senere sluttet Astrup på skolen og dro hjem med en klar melding til foreldrene; han skulle bli kunstner.

Astrups studier varte ikke lenge, han gikk vel et år ved Harriet Backers malerskole i Kristiania og noen påfølgende måneder ved Académie Colarossi hos Christian Krohg i Paris, før han returnerte til hjemkommunen Jølster i 1902, 22 år gammel. Men det var uansett enighet hos begge læremestrene at Astrup hadde noe helt spesielt og egentlig skulle læres minst mulig, ifølge Haugsbø.

De så at han hadde en helt egen teft for farger og stemninger, og lærerne var redde for å ødelegge dette. Han fikk også mye skryt for hvordan han evnet å fange personligheten til menneskene han portretterte, Backer mente han burde bli portrettmaler, sier Haugsbø. Flere av Astrups portretter av sambygdinger er med i utstillingen og er et tydelig eksempel på dette.

Astrup-året
I 2016 skal Astrup feires med en stor internasjonal turné med utstillingen «Painting Norway: Nikolai Astrup (1880-1928)». Utstillingen har premiere på Dulwich Picture Gallery 4. februar. Mer om Astrups internasjonale turné

I oktober i fjor ble det også klart at Sparebankstiftelsen DNB gir 10 millioner til å opprette et Nikolai Astrup-senter ved KODE. Prosjektet vil bidra til å skrive Astrup inn i den internasjonale kunsthistorien. Senteret skal med utgangspunkt i Astrup også sette relasjonen mellom kunst og natur på det internasjonale kunstkartet.

– 2016 blir et stort år for Nikolai Astrup, og vi er stolte av at vår Astrup-samling utgjør en så viktig del av utstillingen som skal ut på turné. I den anledning er det helt naturlig å også lage en helt ny og sterk Astrup-presentasjon her i Bergen, sier KODE-direktør Karin Hindsbo.

Utstillingen «Nikolai Astrup – Veien hjem» vil vises på KODE i hele 2016. Mer om utstillingen her og program for Åpningshelgen her

Gå til Astrup forskningsweb
KODE driver en egen forskningsweb om Nikolai Astrup, her kan du søke gjennom hele samlingen, samt finne nytt forskningsmateriale som omhandler kunstneren og hans arbeid.

 

Til KODEs nye Astrup-utstilling har Tove Haugsbø plukket ut flere verk fra samlingene som ikke tidligere er vist, blant annet Astrups samling med barndomstegninger (foto: Dag Fosse).