Munch ga rekord på KODE

68.400 publikummere besøkte KODEs to Munch-utstillinger, noe som gjør det til den best besøkte utstillingssatsingen i museets historie.

<--break-><--break-><--break->  – Det har vært en glede å ha denne utstillingen på KODE. Vi har blitt møtt av en enorm entusiasme fra alle besøkende, både bergensere, tilreisende og museumskollegaer fra inn- og utland, sier KODEs direktør Petter Snare. 

I vel fire måneder har KODEs besøkene kunnet komme tett innpå noen av verdens mest kjente Munch-malerier, som «Madonna», «Vampyr» og «Melankoli». Pågangen har vært stor og i utstillingens siste uke kom det over 8000 besøkende. 

– Det har ikke vært en så stor Munch-utstilling i Bergen før, i alle fall ikke etter krigen, så publikum har kjent sin besøkelsestid, sier Snare. 

Munch, sammen med resten av fjorårets konserter på de tre komponisthjemmene og utstillinger som KREFTER - Dyrdal Kvasbø Tingleff og Helen Frankenthaler sørget for et godt år for KODE, som hadde nær 300.000 besøkende i 2019. Det er nesten 60 % økning siden de fem siste årene (185.327, 2015). 

351.000 historier om Munch 

KODE har tilrettelagt opplevelsen for publikum enda bedre til denne utstillingen, med blant annet gratis audioguider og ukentlig kveldsåpent. Formidlingsavdelingen hadde i samarbeid med en psykolog laget et nytt prosjekt for gruppebesøk som skoleklasser og helgeomvisninger, som vektla følelsene du kan lese ut av bildene mer enn det rent kunsthistoriske. 

– Over 17.300 har benyttet seg av audioguidene, noe som også gir innblikk i hvilke bilder publikum har fordypet seg i, sier Snare.  

Her finner man bilder som «Pubertet» og «Damene på broen», etterfulgt av «Madonna» på topplisten. Til sammen har 351.000 historier om Munch blitt fortalt via audioguiden. 

– Jeg håper dette har bidratt til å gi de besøkende en enda bedre opplevelse av utstillingen, sier Snare. 

Samlet fire av de største Munch-samlingene

Utstillingen «Edvard Munch. I oss er verdener» viste sentrale innlån fra Munchmuseet, Nasjonalmuseet og Gundersen Collection sammen med verk fra KODEs samling. Utstillingen åpnet i nyrenoverte saler i Stenersenbygget, KODE 2.  

Utstillingen var kuratert av KODEs konservator Frode Sandvik og direktør for samling og utstillinger, Line Daatland. Utstillingsdesignet utført av scenograf Bård Lie Thorbjørnsen.

Den paralelle utstillingen «Det eksperimentelle selvet. Edvard Munchs fotografier» ble vist i Rasmus Meyers samlinger, KODE 3. Utstillingen kom i stand i samarbeid med Munchmuseet og The American Scandinavian Foundation, og var kuratert av Munch-spesialist Patricia G. Berman.