Kunst i kamp konsertserie

Kunst i kamp er en påminnelse om mørke flekker i kunsthistorien. I høst følger Troldhaugen opp med tre konserter som musikalske forlengelser av utstillingen.

Blant annet blir det en konsert med verk av David Monrad Johansen og Signe Lund – to av våre landssviksdømte komponister – og en konsert som fokuserer på det som naziregimet så på som degenerert musikk. Verken programmet eller merkelappene er ukompliserte. Krigens tragedier er likevel innganger til noen rom i musikken som ikke skal stå avlåst, men heller tjene som viktige påminnelser om kunstens kraft og sårbarhet.

Sigurd Sandmo, Direktør for Komponisthjemmene ved KODE

 

KUNST I KAMP I: Signe Lund og David Monrad Johansen.
Søndag 8. november 2015 kl. 18, Troldsalen, Edvard Grieg Museum Troldhaugen

Signe Lund (1868–1950) og David Monrad Johansen (1888–1974) var to norske komponister som sto på tysk side under krigen. Begge opplevde rettsoppgjøret etter krigen som en stor personlig tragedie, og følte at deres positive holdninger til Tyskland hadde sin kunstneriske og kunstpolitiske berettigelse. Monrad Johansen opplevde i stor grad å bli reetablert og anerkjent som komponist, etter å ha sonet en lang landssvikdom, mens Signe Lund, en av Norges mest produktive kvinnelige komponister, fikk sin selvbiografi makulert og ble nesten helt glemt. Denne kvelden får vi presentert soloklaverstykker av både Monrad Johansen og Lund, et utvalg av Lunds sanger og Monrad Johansens cellosuite fra krigsåret 1943, et fascinerende verk som sjelden blir spilt.

Medvirkende: Anne Cathrine Eiken, sopran, Audun Kayser og Rune Alver, klaver og Agnese Rugevica, cello.
Innledning ved direktør Sigurd Sandmo og Arnulf Mattes, førsteamanuensis ved UiBs Senter for Griegforskning.

Bill.: kr. 220,- / BT-kort kr. 180,- / Barn kr. 50,-
Booking: billettservice.no / tlf. 815 33 133


KUNST I KAMP II: ENTARTETE MUSIK.
Søndag 22. november 2015 kl. 18, Troldsalen, Edvard Grieg Museum Troldhaugen
Nasjonalsosialismens forestillinger om degenerert eller «entartete» musikk kunne handle om kunstnerisk form, politisk forankring eller raseteori. Om begrepet «entartet» i dag er tappet for all musikkfaglig mening, eksisterer musikken fremdeles med sine historiske merkelapper, sine forskningsmiljøer og klassikere. I denne konserten byr Hansakvartetten og Øyvind Aase på noen av feltets mest kjente verk, og også en urfremføring. Eilert Tøsses klaverkvintett utforsker nye musikalske rom på fundamentene av Hindemiths berømte klaversuite fra 1922. Verker av Viktor Ullmann (1898-1944), Paul Hindemith (1895-1963) og Ernest Bloch (1880-1959). Urfremføring av «Klaverkvintett» fra 2015 av Eilert Tøsse (f. 1954). Innledning ved direktør Sigurd Sandmo i samtale med historieprofessor Erling Sandmo og pianist Øyvind Aase. Medvirkende: Hansakvartetten.
I samarbeid med Bergens Kammermusikkforening og kuratert av Øyvind Aase.

Bill.: kr. 220,- / BT-kort kr. 180,- / Barn kr. 50,-
Booking: billettservice.no / tlf. 815 33 133
 

KUNST I KAMP III: OPPLØSENDE STEMMER – vokalmusikkens kampsoner.
Søndag 31. januar 2016 kl. 14, Tårnsalen, KODE 4
Sanger nazistene stemplet som «entartete», sanger av norske komponister som var medlemmer av NS, sanger sunget i hemmelighet og protest. Med Tyrone Landau, klaver og vokal, og Turid Moberg, vokal. I samarbeid med Edvard Grieg Kor og kuratert av Tyrone Landau.

Billetter til denne konserten er inkludert i ordinær inngangsbillett til KODE.

Jais Nielsen, «Linedanserinne», 1917. Nasjonalmuseet. Foto: Jacques Lathion.